Maart

 

Vr. 03 : Esquirlas (Splinters)
Vr. 10 : Zienema X Cavia : Musical Accompaniment at Cinema
Do. 16 : One-Eyed Jacks
Vr. 17 : Kissable Screens: Danse Macabre
Vr. 24 : Ukraine Uncut: Hamlet Syndrome
Za. 25 : Some Like it Cool + How to Undress in Public

Vrijdag 3 maart, 20:30

DOCU

Esquirlas (Splinters) + Q&A

Natalia Garayalde | 2020 | Argentinië | 70' | EN subs

ESQ_02-.jpg


NL Cavia is verheugd deze intieme en politieke documentaire te kunnen vertonen, gevolgd door een Q&A met regisseur Natalia Garayalde en begeleid door Luisa Gonzales, PhD in Latijns-Amerikaanse film aan de UVA.

"Op 3 november 1995 explodeerde de emblematische industrie van mijn geboorteplaats, Rio Tercero Military Munitions Factory. Duizenden granaten werden afgevuurd op de stad die ze had geproduceerd. Ik was 12 jaar oud en terwijl ik probeerde te ontsnappen aan de explosies heb ik de verwoesting van mijn geboorteplaats vastgelegd met een videocamera. Twintig jaar later vond ik die videobanden. De dreiging van de industriële en militaire sector is op dit moment nog steeds hardnekkig."


EN Cavia is pleased to present this intimate and political documentary followed by a Q&A with its director Natalia Garayalde and mediated by Luisa Gonzales, PhD in Latin American cinema at UVA.

"On November 3rd, 1995, the emblematic industry of my hometown, Rio Tercero Military Munitions Factory exploded. Thousands of shells were fired against the city that had produced them. I was 12 years old, and while I was trying to escape from the explosions, I recorded the devastation of my hometown with a video camera. Twenty years later I found those tapes. The threat of the industrial and military sector is still persistent at the present time."


Vrijdag 10 maart, 20:30

SPECIAL

Zienema X Cavia : Musical Accompaniment at Cinema + Q&A

Gustav & Grace + La Coquille et le Clergyman

 

zienema-.jpg


NL We zien er erg naar uit om de Zienema-huisband van VERA Zienema (Groningen) te verwelkomen in Cavia! Zij gaan de films Gustav & Grace (Lucas Boerwinkel, 2022) en La Coquille et le Clergyman (Germaine Dulac, 1928) muzikaal gaan begeleiden. Meer→


EN We're delighted to welcome the Zienema house band from VERA Zienema (Groningen) to our cinema! They are going to provide musical accompaniment to the films Gustav & Grace (Lucas Boerwinkel, 2022) and La Coquille et le Clergyman (Germaine Dulac, 1928). More→


Donderdag 16 maart, 20:30

CLASSIC

One-Eyed Jacks (Cavia 40 Jaar #4)

Marlon Brando | 1961 | USA | 141’ | English

one-eyed-jacks-.jpg


NL Oorspronkelijk vertoond in Cavia in 1995 als onderdeel van een speciaal Marlon Brando-retrospectief. Dit is een western als geen ander, waarin de mythologische diepte van het meest Hollywoodiaanse genre gecombineerd wordt met het naturalisme van Brando's method acting. In zijn enige film als regisseur legt Brando ruige kust- en woestijnlandschappen vast in prachtige breedbeeldbeelden in Technicolor. One-Eyed Jacks, een favoriet van David Lynch, geldt als een van Brando's grootste successen, vooral dankzij zijn gekwelde rol als Rio, een bankrover die uit is op wraak op zijn voormalige partner in crime.

Deze vertoning maakt deel uit van '40 stoelen, 40 films, 40 jaar', het 40-jarig jubileumprogramma van Filmhuis Cavia dat het hele jaar 2023 zal worden gehouden, waarbij beelden uit ons verleden opnieuw worden bediend en nieuwe beelden naar onze toekomst worden geprojecteerd.


EN Originally screened at Cavia in 1995 as part of a special Marlon Brando retrospective, this is a western like no other, combining the mythological scope of the most Hollywoodian of genres with the naturalism of Brando’s method acting. In his only film as director, Brando captures rugged coastal and desert landscapes in gorgeous widescreen, Technicolor images. A David Lynch favourite, One-Eyed Jacks stands as one of Brando’s great achievements, thanks above all to his tortured turn as Rio, a bank robber bent on revenge against his former partner in crime.Hollywoodian

This screening is part of ‘40 chairs, 40 films, 40 years’, Filmhuis Cavia’s 40th anniversary program which will be held all throughout 2023, rewiring and re-reeling images from our past, projecting new ones towards our future.


Vrijdag 17 maart, 20:30

SEX-POSITIVE

Kissable Screens: Morana Sati (Danse Macabre)

Thunska Pansittivorakul & Phassarawin Kulsomboon | 2021 | TH, DE | 89’ | EN subs

danse_macabre-.jpg


NL Deze filmische danse macabre is een wilde collage van verdachte sterfgevallen die de afgelopen negentig jaar in Thailand hebben plaatsgevonden, van koningen tot burgers en staatlozen, overleden op het stuk land dat koningen als vakantieverblijf gebruikten. Danse Macabre begint met een proloog over de Thaise wet waarin staat dat een film kan worden verboden als die “aanstootgevend is voor het moreel fatsoen, de nationale veiligheid of de monarchie”. Vervolgens gaat de film dapper door met het opzettelijk overtreden van die regels.

De gedurfde beeldenmix toont archiefmateriaal vol extreem geweld en expliciete pornografie, gemixt met homo-erotische dansscènes en videoclips. De film laat ook het Thaise staatsgeweld zien, van de bloedbaden uit 1976, 1992 en 2010 tot de recente onderdrukte studentenprotesten. Beelden van de oproerpolitie die een waterkanon afvuurt, zijn op muziek van The Subtitle Project gemonteerd. De Thaise titel van het nummer vertaalt zich als ‘loop’, wat verwijst naar de cyclische aard van gewelddadige staatsonderdrukking.


EN This cinematic danse macabre, or dance of death, is a frenzied collage of suspicious deaths that have occurred in Thailand over the last 90 years. Kings, citizens and stateless individuals all died here on a piece of land where members of the royal family come on vacation. Danse Macabre begins with a prologue about a Thai law, stating that a film may be banned if it is “offensive to moral decency, national security or the monarchy.” The film then proceeds to intentionally, and bravely, flout all those rules.

This is a daring mix of archive material depicting extreme violence and explicit pornography interspersed with homoerotic dance scenes and video clips. The film also shows us violent acts committed by the Thai state, including the bloodbaths of 1976, 1992 and 2010, right up to the recent suppression of student protests. Footage of riot police firing water cannons is accompanied by music from The Subtitle Project. The Thai title of this track, meaning “loop,” is a reference to the cyclical nature of violent state oppression.


Vrijdag 24 maart, 20:30

CONTEMPORARY

Ukraine Uncut: Hamlet Syndrome

Elwira Niewiera & Piotr Rosolowski | 2022 | PL, DE | 86’ | EN subs

hamlet-.jpg


NL Een groep jonge Oekraïense acteurs, elk met hun eigen psychologische littekens door de oorlog in Donbas, wordt gecast in een experimentele theatrale productie van Hamlet. Onder de nuchtere maar gedurfde regie van theatermaakster Rosa Sarkisian groeien de hoofdrolspelers in hun rol en verweven hun dramatische optreden met hun traumatische verwerking. Net als Hamlet staan ze voor grote existentiële dilemma's – "Leven of niet leven", is Yaroslavs draai aan de monoloog van Hamlet, terwijl anderen zoals Oksana en Rodion zich concentreren op hun huidige strijd als feministen en LGBTQ-activisten. De filmmakers leggen een krachtig portret vast van een generatie die geconfronteerd wordt met hun oorlogstrauma, dat nu na de Russische invasie van Oekraïne zowel hun heden als hun toekomst wordt.


EN A group of young Ukrainian actors, each with their own psychological scars carved by the war in Donbas, are cast in an experimental theatrical production of Hamlet. Under the sensible yet daring direction of theater maker Rosa Sarkisian, the protagonists grow into their roles, intertwining their dramatic performance with their traumatic processing. Like Hamlet, they face great existential dilemmas – “To live or not to live,” is Yaroslav’s twist on Hamlet’s soliloquy, while others like Oksana and Rodion focus on their present fight as feminists and LGBTQ activists. The filmmakers capture a powerful portrait of a generation facing their war trauma, which now after Russia's invasion of Ukraine becomes their present and future alike.


Zaterdag 25 maart, 20:30

CLASSIC

Some Like it Cool + How to Undress in Public
(Cavia 40 Jaar #5)

 

Some Like it Cool

Michael Winner | 1961 | UK | 61’ | 35mm | NL subs

somelikeitcool-.jpg


NL Uit Cavia's analoge 35mm-archief, op een print vol krassen; een tamme komedie waarin Julie haar man Roger en zijn ouders bekeert tot de geneugten van het nudisme. Deze fictieve duik in de wereld van naturisten, die soms op een documentaire lijkt, weet te verrassen.  


EN From Cavia’s analogue 35mm archive, a scratchy, tame comedy in which Julie converts her husband Roger and his parents to the joys of nudism. Resembling a documentary at times, this fictional deep dive into the world of naturists doesn’t fail to surprise. 

+

How to Undress in Public

Compton Bennet | 1965 | UK | 50’ | 35mm | NL subs

how-to-undress-.jpg

 

NL Een Britse mockumentary, vertoond met Cavia's eigen archiefkopie. Komisch overzicht van manieren van uitkleden door de eeuwen heen, van Victoriaanse bescheidenheid tot moderne stripclubs.

EN An early British mockumentary, shown from Cavia’s own archive copy. Comic survey of methods of undressing through the ages, from Victorian modesty to modern strip clubs.



 


NL Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.
 
EN Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.
It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.