April

 

Wo. 10 |  SOTU at Cavia
Vr. 19 |  Dèmoni
Za. 20 |  Kissable Screens: For Vagina's Sake
Zo. 21 |  Neo kino A.D. presents: Tokusatsu & Kaiju
Do. 25 |  LEBEN BRD
Vr. 26 |  Fuck the King's Night – Long live the NOISE!

Woensdag 10 april, 20:00

SOUND&VISION

SOTU at Cavia

Audiovisual + Experimental + Noise

 

sotu-.jpg
 

NL SOTU (Sounds Of The Underground) Festival is een jaarlijks alternatief muziekfestival in Amsterdam sinds 2012. De 13e editie zal plaatsvinden van 9 tot 14 april 2024, en zoals gewoonlijk op diverse locaties. SOTU heeft een passie voor genre-bending geluid en performances en is gefocust op de promotie van het experimentele, avant-garde en underground.


EN SOTU (Sounds Of The Underground) Festival is an annual alternative music festival in Amsterdam since 2012. The 13th edition will take place from April 9 to 14, 2024, and as usual at various locations. SOTU has a passion for genre-bending sound and performances which is focused on the promotion of the experimental, avant-garde and underground.


Noiselesion (15 min. movie)

Zarapaz (10 min. SOTU teaser extended ver. movie)

NOISE is Serious Shit: Jogja Noise Bombing Documentary (60 min. movie)

80085 + 57748 (20 min. live)

Môgô (live AV)

World Wide Living Death (20 min. live)

Soundmotherfucker (live)

DJ Stijn van Beek (DJ, laptop/relax eletronic)


Entrance: 8 euros


Vrijdag 19 april, 20:30

CLASSIC

Dèmoni (Cavia 40 #18)

Lamberto Bava | 1985 | Italië | 88' | EN subs

demoni2-.jpg


NL Dèmoni, of Demons, is een wilde, prettig gestoorde horrortrip middenin een West-Berlijnse underground bioscoop. De film heeft authentieke giallo-roots. Zo is de regisseur Lamberto Bava zoon van Mario Bava, is de film geproduceerd door niemand minder dan Dario Argento en spelen zijn dochter Fiore en een kleurrijke groep vaste Argento-acteurs de rollen. Verwacht zoals in elke giallo vele liters fel rood bloed, een funky synthesizer soundtrack (van Goblins toetsenist Claudio Simonetti), een zelfreflexieve setting (bioscoop) en een heerlijke uitbundigheid aan overacting.

Deze vertoning maakt deel uit van '40 stoelen, 40 films, 40 jaar', het 40-jarig jubileumprogramma van Filmhuis Cavia dat in 2023 en 2024 zal worden gehouden, waarbij beelden uit ons verleden opnieuw worden vertoond en nieuwe beelden naar onze toekomst worden geprojecteerd.  


EN Dèmoni, a.k.a Demons, is a wild horror film taking place in an underground cinema in West-Berlin and is filled with madness. The film has authentic giallo roots. The director Lamberto Bava is Mario Bava’s son, the film was produced by none other than Dario Argento and his daughter Fiore and a colourful cast of Argento-regulars play the roles. Like in any giallo, expect lots of liters of bright red blood, a funky synthesizer soundtrack (by Goblin’s keyboard player Claudio Simonetti), a self-reflexive setting (cinema) and a glorious abundance of over-acting.

This screening is part of ‘40 chairs, 40 films, 40 years’, Filmhuis Cavia’s 40th-anniversary program held throughout 2023 and 2024, rewiring and re-reeling images from our past, projecting new ones towards our future. 


Zaterdag 20 april, 20:30

DOCU

Kissable Screens: For Vagina's Sake

Boram Kim | 2017 | Zuid-Korea | 84’ | EN subs

for-vaginas-sake-.jpg


NL Menstruatie is beschreven in deze bijbelse passage: "Heb geen gemeenschap met een vrouw wanneer zij vanwege haar menstruatie onrein is." (Leviticus 18:19) Niet alleen in de bijbel, maar ook in een patriarchale, penisgerichte visie wordt het vrouwenlichaam en haar bloed als onheilspellend, vies en beschamend beschouwd. De helft van de wereldbevolking bloedt één keer per maand, 12 keer per jaar, minstens 400 keer in een mensenleven.
 
Kissable Screens toont deze maand de documentaire For Vagina's Sake: een persoonlijk, collectief en chronologisch verhaal over menstruatie en de sociale normen rondom dit onderwerp. Regisseur Boram Kim ontmoet vrouwen met verschillende achtergronden – een feministische geleerde, een lid van een religieuze sekte, een activiste, een arts en een cultuurcritica – en luistert naar verhalen over "ons bloed".


EN Menstruation is described in the following biblical passage: “You must not approach a woman in her menstrual impurity to have sexual intercourse with her” (Leviticus 18:19). Not only in the bible but also under a patriarchal, penis centric point of view, the female body and its blood has been considered ominous, dirty and shameful. Half of the population in the world bleeds once a month, 12 times a year, at least 400 times in a lifetime.
 
This month’s Kissable Screens will show a documentary, For Vagina's Sake: a personal, collective, and chronological narrative about menstruation and the social norms surrounding the topic. Director Boram Kim meets women of various backgrounds – a feminist scholar, a religious sect member, an activist, a doctor and a cultural critic – and listens to stories about "our blood".


Zondag 21 april, 19:00

FILM CLUB

Neo kino A.D. presents: Tokusatsu & Kaiju

Double feature

Tokusatsu-and-Kaiju.jpg


EN "Tokusatsu superhero themed shows and Kaiju (giant monsters) movies are among the most well known entertainment exports from Japan, that have also managed to break cultural barriers and find an audience all over the globe. Neo Kino A.D. is bringing two Kaiju/Tokusatsu movies that challenge the archetypes and tropes found in these two subgenres.

1st movie: a gritty Mecha/Kaiju themed movie with a dark story and some jaw dropping monster design
2nd movie: a post-apocalyptic tale, starring a kickass android anti-hero, featuring explosive battle scenes and awesome practical special effects!"

Neo Kino A.D. is a loose collective of movie enthusiats on a mission to bring the less remembered cult movies to a new generation, focusing on action and horror, but also exploring the related subgenres and beyond.


Both movies: 5 euros
Single movie: 3 euros


Donderdag 25 april, 20:30

CLASSIC

Leben - BRD (Cavia 40 #19)

Harun Farocki | 1990 | Duitsland | 83’ | EN subs

leben-brd-.jpg


NL Duitse filmmaker Harun Farocki begon eind jaren zestig met films maken waarin hij consequent twee hoofdthema's aansnijdt: arbeid en de productie van beelden. In schril contrast met de sterke auteursstem van de essayfilm maakt Farocki gebruik van direct cinema, een vorm van filmmaken waarbij het standpunt van de maker zelden wordt onthuld. Veel van zijn direct-cinemawerken observeren onopvallend mediaproducties, trainingssessies en productdemonstraties. In deze film stelt Farocki een genrebeeld samen van de toenmalige FRG met scènes waar het leven wordt gerepeteerd en getest. Waar je ook kijkt, mensen verschijnen als acteurs die zichzelf spelen; ze nemen rollen aan. Een toneelstuk in het theater van het leven dat bestaat uit trainingen voor dingen en mensen. Overal is de onophoudelijke inspanning om voorbereid te zijn op de noodsituatie van de "werkelijkheid" voelbaar.

In april en mei vertoont Cavia in samenwerking met het Goethe Instituut drie films van Harun Farocki in het kader van '40 stoelen, 40 films, 40 jaar', het 40-jarig jubileumprogramma van Filmhuis Cavia dat in 2023 en 2024 zal worden gehouden, waarbij beelden uit ons verleden opnieuw worden vertoond en nieuwe beelden naar onze toekomst worden geprojecteerd.  


EN German filmmaker Harun Farocki began making films in the late 1960s, consistently addressing two main themes: the practices of labor and the production of images. In sharp contrast to the strong authorial voice of the essay film, Farocki uses direct cinema, a kind of filmmaking in which the maker’s point of view is rarely revealed. Many of his direct-cinema works unobtrusively observe media productions, training sessions, and product demonstrations. In this film, Farocki assembles a genre picture of the then contemporary FRG with shots of scenes where life is rehearsed, ability/durability is tested. Wherever one looks, people appear as actors playing themselves; they take on roles. A play in the theater of life made up of training courses, fitness tests for things and people. Everywhere the incessant effort to be prepared for the emergency of "reality" can be felt.

In the month of April and May, Cavia in partnership with the Goethe Institute will screen three of Harun Farocki’s films as part of our ‘40 chairs, 40 films, 40 years’, Filmhuis Cavia’s 40th-anniversary program held throughout 2023 and 2024, rewiring and re-reeling images from our past, projecting new ones towards our future.


Vrijdag 26 april, 20:00

SOUND&VISION

Fuck the King's Night

Long live the NOISE!


fuckthekingsnight.jpg

 

EN A night of weird live electronics and crooked tunes + WTF-visuals on a large cinema screen. Grab a drink, dive in a chair, relax and let the Siberian vibes carry you through the cold spring of 2024!

Klaatu Barada Nikto (Amstelveen / Amsterdam) – a spontaneous duo of two noise artists: Kryptogen Rundfunk and Soundmotherfucker, abusing analogue electronic devices for deep diving into the essence of noise and drone sonorities. Raw chaotic energy and intuitive synergy molded into hypnotic soundscapes. No goals set, no borders exist, no easy way out.

Dolphin Hospital (Paris / Moscow) – more-or-less-dark more-or-less-ambient / de-generative post-vaporvawe depths explored by Nazlo Records co-founder.

Mårble (Paris / Siberia) – multi-instrumentalist and founder of HairDel records, floating between free-jazz, post-jazz, non-jazz and found objects’ sounds exploration.

Minereed + Chereshenkaa (Paris / Siberia) – producers and songwriters, the loving couple join forces in amateur vocal improvisations, based on original chants layered with sequences, guitar-percussion loops, and sampling experimentation.

Frablum (Amsterdam) – aka Francesco Stablum has been performing live sets with his modular synthesizer since 2017. Previously he experimented with DAW-based productions on various electronic music genres for about 20 years. His current performance focuses on melodic as well noisy, abrasive techno set with occasional ambient soundscapes. One of the goals is to provide a set with high dynamicity encompassing different moods, colors and energy levels. Francesco has been part of Unknown Electronics since 2018; Unknown Electronics is an ambitious collective focused on organizing electronic music events that feature exclusively live sets. Such events take place in various venues in Amsterdam such as the Vondelbunker and the OT301.

Starting at 20:00 and until the last electron fades in our circuits.
Entrance 5 euros, tickets sold at the bar (cash preferred!)

 


 


NL Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld.
We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.
 
EN Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.
It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.