Februari

 

Vr. 4 : White Zombie
Za. 5 : Carnival of Souls
Vr. 11 : I'm a Cyborg, But That's OK
Za. 12 : The Driller Killer
Za. 19 : The Woman Who Makes Doves Fly
Wo. 23 : Liberty: an ephemeral statue + Q&A
Vr. 25 : And Then We Danced
Za. 26 : Al Oriente
Zo. 27 : Ukraine solidarity screening

Vrijdag 4 februari, 20:00

CLASSIC

White Zombie

Victor Halperin | 1932 | USA | 69' | EN subs
 

white-zombie-.jpg


NL White Zombie is een Amerikaanse horrorfilm uit 1932 en wordt beschouwd als de eerste zombie-speelfilm. Béla Lugosi speelt de hoofdrol als Murder Legendre, een zombiemeester van Haïti. Charles Beaumont gaat naar hem toe als hij hulp nodig heeft bij een gestoord plan. Beaumont is in het huwelijk afgewezen door Madeline Short en heeft voor een eenvoudige oplossing gekozen: Short vermoorden en haar terugbrengen als een zombie zodat ze voor altijd van hem kan zijn. Het enige probleem dat zich voordoet is dat Murder Legendre de vrouw voor zichzelf houdt – en haar nieuwe echtgenoot komt haar redden.


EN White Zombie is a 1932 American horror film, considered the first full-length zombie film. Béla Lugosi stars as Murder Legendre, the menacingly named zombie master of Haiti. So it's to him that Charles Beaumont goes when he needs help for a twisted plan. Spurned in marriage by Madeline Short, Beaumont has decided on a simple solution: kill Short and bring her back as a zombie, then she can be his forever. The only problem comes when Murder Legendre keeps the fetching girl for himself – and her new husband comes to Madeline's rescue.


Zaterdag 5 februari, 20:00

CLASSIC

Carnival of Souls

Herk Harvey | 1962 | USA | 91' | EN subs
 


NL Bijzonder sfeervolle cult-horror-spookfilm met schokkende twist over een vrouw die na een auto ongeluk wakker wordt in een vreemde kermis vol mysterieuze mensen. Verwacht geen bloederige scenes, maar eerder onverklaarbare momenten van spanning en onheil. Onopgemerkt uitgebracht als onderdeel van een double-bill in de jaren zestig, nu blijkt de film toch bijzonder invloedrijk te zijn geweest (zoals op het werk van regisseur David Lynch) en wint het langzaam aan faam. De film voelt verrassend actueel en levendig ondanks dat het meer dan vijftig jaar geleden is gemaakt.


EN Very atmospheric cult horror ghost film with a shocking twist about a woman who wakes up after a car accident in a strange fair full of mysterious people. Do not expect bloody scenes, but rather inexplicable moments of tension and disaster. Released unnoticed as part of a double-bill in the 1960s, the film now appears to have been extremely influential (as on the work of director David Lynch) and is slowly gaining fame. The film feels surprisingly current and vibrant despite being made over fifty years ago.


Vrijdag 11 februari, 20:00

CONTEMPORARY

I'm a Cyborg, But That's OK

Park Chan-wook | 2006 | Zuid-Korea | 107' | EN subs
 

cyborg2-.jpg


NL Young-goon werkt in een fabriek die radio's en transistors assembleert en is ervan overtuigd dat ze een cyborg is. Ze praat alleen tegen elektrische apparaten, likt batterijen in plaats van te eten en wordt in een psychiatrisch ziekenhuis gegooid nadat ze haar pols heeft opengesneden om een stroomkabel aan te sluiten om op te laden, geïnterpreteerd als zelfmoordpoging. Daar ontmoet ze een eclectische reeks medepatiënten die lijden aan de meest bizarre wanen, waaronder Il-soon, die gefascineerd raakt door haar – een jonge antisociale en kleptomane patiënt die de zielen van andere mensen steelt, dwangmatig zijn tanden poetst en bang is dat hij uiteindelijk zal krimpen tot een punt. Een eigenzinnige, grillige romcom en een fabel over de hedendaagse geestelijke gezondheidszorg, die een mooie balans weet te vinden tussen het speels opgaan in de wereld van de waanvoorstellingen en het demoniseren door middel van satire.


EN Young-goon works at a factory assembling radios and transistors and is convinced she is a cyborg. She talks only to electrical appliances, licks batteries instead of eating, and is thrown into a mental hospital after she cuts her wrist open to connect a power cord in order to ‘recharge’, interpreted as suicide attempt. There she meets an eclectic array of fellow patients suffering from the most bizarre delusions, among which is Il-soon, who becomes fascinated with her – a young antisocial and kleptomaniac patient who steals other people's souls, is seen compulsively brushing his teeth and fears he would eventually shrink into a dot. A quirky, whimsical romcom and a fable about contemporary mental health care, striking a fine balance between playfully indulging in the world of delusion and demonizing it by means of satire.


Zaterdag 12 februari, 20:00

CLASSIC

The Driller Killer

Abel Ferrara | 1979 | USA | 96' | EN subs
 

driller-killer-.jpg


NL  Deze eerste speelfilm van Abel Ferrara is een film over de worstelingen van een man die zijn eigen ondergang niet aankan, verpakt in een interessante kijk op de toenmalige New Yorkse scene. The Driller Killer, lange tijd verboden in het VK, is meer een postpunk 'psycho-thriller' dan een brute slasherfilm. Geïnspireerd door Taxi Driver van Scorsese (het groezelige New York van eind jaren '70), Repulsion van Polanski (de afdaling in totale waanzin), zelfs wat Cassavetes (het huiselijke drama) en een vleugje Texas Chain Saw Massacre (maar dan met een drilboor in plaats van een kettingzaag).


EN This first feature by Abel Ferrara is a film about the struggles of a man who can’t cope with his own downfall wrapped up into an interesting look at the New York scene at the time. Banned for long in the UK, The Driller Killer is more of a post-punk 'psycho-thriller' than a brutal slasher film. Inspired by Taxi Driver by Scorsese (the grimy New York of the late '70s), Repulsion by Polanski (the descent into utter madness), with even some Cassavetes (the domestic drama) and a dash of Texas Chain Saw Massacre (but with a drill instead of a chainsaw).


Zaterdag 19 februari, 20:00

EsotikaErotikaPsicotika

The Woman Who Makes Doves Fly

Rosângela Maldonado | 1978 | Brazilië | 86' | EN subs
 

womandoves-.jpg

 

NL Een zeldzame vertoning voor B-filmliefhebbers! De enige overgebleven kopie van deze feministische erotische wraak-komedie, gemaakt in Brazilië door een van de weinige vrouwelijke regisseurs die actief waren in de ‘pornochanchada’-beweging van de jaren 70. Een genre met vreemde en diverse exploitatiefilms die toen werden geproduceerd in de wijk Boca do Lixo in São Paulo, waar veel culturele manifestaties ontstonden. In de film volgen we de avonturen van Adelaide, een mensenhater die druk bezig is met het onderzoeken van paranormale methoden om wraak te nemen op amorele mannen. Door per ongeluk een reageerbuis te breken komt ze in contact met wezens van een andere planeet en ontdekt ze het geheim van levitatie.


EN A rare screening for b movie lovers! The only surviving copy of this feminist erotic comedy made in Brazil by one of the few female directors active in the 1970s pornochanchada movement. A genre encompassing odd and diverse exploitation movies produced in São Paulo’s transgressive Boca do Lixo neighborhood at the time, from where many cultural movements emerged. In the film, we follow the adventures of Adelaide, a man-hater who is busy researching paranormal methods of revenge against amoral men. By accidentally breaking a laboratory tube, she establishes contact with beings from another planet, acquiring mental powers, hybridizing and discovering the secret of levitation.


Woensdag 23 februari, 20:00

ArtistMovingImage

Liberty: an ephemeral statue + Q&A

Rebecca Jane Arthur | 2020 | België | 37' | EN spoken NL subs
 

RJA_Liberty-.jpg
 

NL Vertoning van een middellange film gevolgd door een Q&A met regisseur Rebecca Jane Arthur. Vertrekkend vanuit een persoonlijk verhaal over een zoektocht naar bevrijding in de Verenigde Staten van de vroege jaren ’70, reflecteert Liberty: an ephemeral statute op post-‘68 verlangens naar emancipatie, emigratie en onderwijs aan de hand van impressionistische memoires en een portret van de moeder van de filmmaker, thuis in Schotland vandaag de dag.


EN Screening of a mid-length film followed by a Q&A with director Rebecca Jane Arthur. Stemming from a personal account of a search for liberation set in the US during the early 70s, Liberty: an ephemeral statute reflects upon post-68 desires for emancipation, emigration, and education through an impressionistic memoir and portrait of the filmmaker’s mother back home in Scotland today.


Vrijdag 25 februari, 20:00

CONTEMPORARY

And Then We Danced

Levan Akin | 2019 | Georgië | 113' | EN subs
 

AndThenWeDanced3-.jpg
 

NL De film neemt ons mee op een reis vol wilde passie in dans en liefde. Van kinds af aan danst Merab traditionele Georgische dans met zijn danspartner Mary in het Georgian National Ensemble. De dans vraagt ​​traditioneel kracht en mannelijkheid van de jongens. Nadat een nieuwkomer, Irakli genaamd, zich bij het ensemble voegt, ontdekt Merab nieuwe kanten van zichzelf door zijn verlangen naar hem en begint hij de traditionele normen te trotseren om zichzelf en zijn eigen stijl te herontdekken. Eerst vecht hij voor zijn liefde voor Irakli, om later voor zichzelf op te komen en zijn eigen manier van dansen. In deze film ervaren we de schoonheid van Georgische dans, maar ook de schoonheid van het doorbreken van tradities en het ontdekken van nieuwe wegen. “Een queer-liefdesbrief aan de Georgische cultuur” (David Kortava)


EN The Film takes us on a journey full of wild passion in dance and love. Since childhood, Merab has danced traditional Georgian dance with his dance partner Mary in the Georgian National Ensemble. The dance traditionally demands strength and manliness from the boys. After a newcomer named Irakli joins the ensemble, Merab discovers new sides of himself through his desire for him and begins to defy traditional norms in order to rediscover himself and his own style. First he fights for his love for Irakli, to later stand up for himself and his own way of dancing. In this film we experience the beauty of Georgian dance, but also the beauty of breaking through tradition and discovering new ways. “A queer loveletter to Georgian culture” (David Kortava)


Zaterdag 26 februari, 20:00

CONTEMPORARY

Al Oriente

José María Avilés | 2021 | Ecuador | 100' | EN subs
 

al_oriente-.jpg
 

NL De tweede speelfilm van José María Avilé, die onlangs in première ging op het filmfestival van Venetië, gaat over het leven van Atahualpa, een Ecuadoraanse arbeider in economische moeilijkheden die besluit naar het oosten te trekken op zoek naar een legendarische Inca-schat. Atahualpa werkt aan de aanleg van een weg naar de Oriente. In de regio gaat het gerucht dat er aan het begin van de kolonie een enorme schat verborgen is. Op een middag, nadat zijn vriendin Rocío de stad heeft verlaten, voelt Atahualpa een provocatie, een verre roep die hem honderd jaar terugvoert. 

“Een complexe historische erfenis valt op hem en daagt hem uit. In een tijd van desillusie en economische crisis in het land vraagt Atahualpa zich af wat zijn identiteit is en, heel concreet, zijn naam.” – José María Avilés


EN Recently premiered at the Venice Film Festival, José María Avilés sophomore feature film centers on the life of Atahualpa, an Ecuadorian worker in economic difficulties who decides to head East, in search of a legendary Inca treasure. Atahualpa works at the construction of a road to the Oriente. In the region there is a rumor of a vast treasure hidden at the beginning of the colony. One afternoon, after his girlfriend Rocío has left the city, Atahualpa feels a provocation, a distant call that takes him back a hundred years.  

“A complex historical legacy falls upon him and challenges him. At a time of disillusion and economic crisis in the country, Atahualpa wonders about his identity and, very concretely, about his name.” – José María Avilés


Zondag 27 februari, 19:00

SPECIAL

Ukraine solidarity screening

Protest-.jpg


Shorts and longer films, in collaboration with protestors from the rally.
Donations will go to this organization: https://savelife.in.ua/en/donate/


Doors open from 18:00.



 


NL Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.
 
EN Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.
It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.