November


We put the novem in november. Jawel, onze slachtmaand omsluit een achttal diverse films uit minstens de helft zoveel dito decennia. Zet u zich schrap voor een dollemansrit van jeugdimpressie, zelfexpressie tot aan jamsessie, transgressie en regelrechte oppressie met agressie, inclusief bloedprocessie c.q. decompressie. Geachte bezoeker, het is aan u: aan de kant met de winterdepressie en wees welkom vanaf de openingssessie.


Donderdag 1 november, 20:30
Vrijdag 2 november, 20:30


CLASSIC

Poison

Todd Haynes | 1991 | VS | 85'


NL
Poison is een van de belangrijkste films uit de jaren ‘90. De film is opgebouwd uit drie verschillende verhaallijnen die door elkaar heen lopen (Hero, Horror en Homo), elk in een eigen stijl gefilmd. Een televisiedocumentaire over een vadermoord in de suburbs, een sciencefiction film in zwart-wit waarin een wetenschapper op zoek is naar de elixir van de menselijke seksualiteit en een in kleur gefilmd drama over homoseksualiteit in de gevangenis. Poison is dromerig, queer, uitbundig, rebels, knap in elkaar gezet en een erg moedige film. De film is zowel geschreven als geregisseerd door Todd Haynes die later bekendheid zou vergaren met Safe en Velvet Goldmine.

EN Poison is one of the key films from the 90s. It is built up by three intermingling stories (Hero, Horror and Homo) and each is filmed in a different style. A television documentary about a suburban parricide, a black and white science-fiction where a scientist searches the elixir of human sexuality and a drama in colour about homosexuality in a prison. Poison is dreamy, queer, exuberant, rebellious, intelligent and very courageous. It is written and directed by Todd Haynes who later would gain fame with Safe and Velvet Goldmine.


Woensdag 7 november, 20:30

SPECIAL

An Autonomous Life + additional ADM footage and Q&A


NL
Een avond over ADM – de grootste en oudste culturele vrijhaven in Nederland – en hun gevecht om voort te bestaan. Dit wordt gedaan door de première van een visuele documentaire over ADM genaamd An Autonomous Life, en een kort fragment dat ADM introduceert. Hierna zullen Durk en Frans, en Cato Fluitsma het levenslied dat zij hebben geschreven voor ADM opvoeren. Gedurende de avond en aan de bar is er ruimte voor vragen en debat. Meer info→


EN An evening that stands in light of ADM – the largest and oldest cultural free-haven in the Netherlands – and it’s struggle. This will be done through the premiere of a documentary of ADM called An Autonomous Life, that captures ADM visually. This premiere will be supported by archival material of ADM and by the performance of two ADM anthems by Durk en Frans en Cato Fluitsma. Both during the event and after at the bar there will be space for Q&A. More info→


Entree op donatie.


Donderdag 8 november, 20:30
Vrijdag 9 november, 20:30


CLASSIC

Once Upon a Time There Was a Singing Blackbird

Otar Iosseliani | 1970 | Georgië | 85' | English subs


NL
Een percussionist van een groot orkest is de hele dag bezig zich van en naar Tbilisi te haasten, terwijl hij ondertussen vrienden ontmoet, oude geliefden bezoekt en nieuwe geliefden probeert te maken. De muzikant is aangenaam en vriendelijk tegen iedereen maar hij moet altijd weer door: hij haast zich en komt elke dag op tijd bij het concert om zijn partij op de pauken te spelen. Met een simpele verhaallijn en vloeiend camerawerk is deze film een even verrukkelijke als dynamische reis. Een Georgiaanse Ulysses van James Joyce in het klein en een van de beste werken van Otar Ioseliani.


EN An orchestra percussionist hurries all day long to and fro in Tbilisi, encountering friends, visiting old lovers or trying to make new ones. The musician is pleasant and friendly with everyone but he always must go on: he rushes and arrives every day on time to the concert to play his part with the kettledrums. With an unpretentious narrative and a smooth cinematography of continual movement, this film appears as a delightful and dynamic journey. A little Georgian Joyce’s Ulysses and one of the main works of Otar Ioseliani.


Zaterdag 10 november, 20:30

SPECIAL

TranScreen presents: This Side of Heaven

Todd Verow | 2016 | USA | 91'


NL
Ook in november presenteert TranScreen een mooie film in Filmhuis Cavia! Een film over een oudere transvrouw die wanhopig probeert vast te houden aan haar huurgestabiliseerde appartement in New York City. Giuliana van ADM zal aanwezig zijn om te praten over ADM en gentrificatie voordat de film begint. Meer info→


EN Also in November TranScreen will present a beautiful film at Filmhuis Cavia! A film about an older trans woman, who is desperately trying to hold on to her rent stabilized apartment in New York City. Giuliana from ADM will be present to talk about ADM and gentrification before the film starts. More info→


Donderdag 15 november, 20:30
Vrijdag 16 november, 20:30

CONTEMPORARY

Sivas

Kaan Müjdeci | 2014 | Turkije | 97' | English subs


NL
De 11-jarige Aslan leeft in een archaïsch dorp in Turkije. Hij vindt Sivas, een gewonde vechthond, en verzorgt hem. Er ontwikkelt zich een vriendschap tussen Aslan en de hond, en met elk gevecht dat Sivas wint tegen andere honden neemt het respect en de reputatie voor hen binnen het dorp toe. De film tekent een ruw beeld van de mannelijke wereld, waarin geen rekening wordt gehouden met gevoelens en waarin alleen de sterkste overleeft – een harde wereld om op te groeien. Müjdeci interpreteert de hond misschien als een teken van macht en kracht, als een metafoor voor de mannen-maatschappij. Sivas is geen sprookjesachtig kinderverhaal, maar een onsentimentele film over het einde van de kinderjaren.


EN Eleven-year-old Aslan lives in an archaic village in Turkey. He finds Sivas, an injured fighting dog, and nurses him. A friendship develops between Aslan and the dog, and with every fight that Sivas wins against other dogs the respect and reputation for them within the village increases. The film draws a rough image of the male world, in which no regard for feelings is taken and in which only the strongest survives – a hard world to grow up. Müjdeci might interpret the dog as a sign of power and strength, as a metaphor for the men's society. Sivas is not a fairytale child story, but an unsentimental film about the end of childhood.


Donderdag 22 november, 20:30
Vrijdag 23 november, 20:30


CLASSIC

Boy Meets Girl

Leos Carax | 1984 | Frankrijk | 100' | English subs


NL
Het lijkt wel één van de eerste opdrachten die je krijgt bij een les scenarioschrijven: schrijf een typisch ‘boy meets girl’-scenario. Deze opdracht volbracht de Franse filmmaker Leos Carax met zijn eerste langspeelfilm uit 1984 met gemak. Na zijn eerste korte filmproductie Strangulation Blues (1980) maakte Carax veel noemenswaardige en zeer gewaardeerde ‘festivalfilms’ als Les amants du Pont-Neuf (1991), Tokyo! (2008) en Holy Motors (2012). Boy Meets Girl vertelt het verhaal van de jonge Alex die filmmaker wil worden. Wanneer zijn vriendin het met hem uitmaakt en daarna met zijn vriend gaat daten lijken alle stoppen bij hem door te slaan…


EN It seems like one of the first assignments of a screenwriting-class: write a typical boy meets girl scenario. This assignment was easily passed by French filmmaker Leos Carax with his debut feature in 1984. After his first produced short Strangulation Blues (1980) Carax made many noteworthy and highly appreciated ‘festivalfilms’ like Les amants du Pont-Neuf (1991), Tokyo! (2008) and Holy Motors (2012). Boy Meets Girl tells the story of young aspiring filmmaker Alex. When his girlfriend breaks up with him and starts dating his friend, he seems to lose control…


Zaterdag 24 november, 20:30

CLASSIC

Cult Epics 25 years: Nerosubianco (Attraction)

Tinto Brass | 1969 | Italië | 77' | English subs


NL
Op een reis naar Londen met haar echtgenoot gaat Barbara een dag alleen de stad in, om de stad te bekijken, de Britse jeugdcultuur mee te maken en voor een bezoek aan Hyde Park. Daar ontmoet ze een aantrekkelijke Afro-Amerikaanse man, wat een zoektocht naar zichzelf en en haar vleselijke lusten doet ontvlammen. De film dealt met sociale thema’s zoals seksuele vrijheid, spanningen tussen verschillende rassen en politiek radicalisme, vanuit het perspectief van een Italiaanse vrouw uit de hogere klassen. Soms genoemd als de meest geweerde regisseur ooit, bewandelt Tinto Brass in deze film een ongebruikelijke weg tussen poppy art-film en softcore flick. De psychedelische killer soundtrack komt van dé rockgroep van het decennium, Freedom.


EN On a trip to London with her husband, Barbara spends a day alone sightseeing, witnessing British youth culture, and visiting Hyde Park. There she encounters an attractive African American man, sparking a journey of self discovery and carnal desire. The film deals with social themes such as sexual freedom, racial tensions, and political radicalism from the perspective of an upper-class Italian woman. Sometimes referred to as the most banned director ever, Tinto Brass walks an unusual line between poppy art-film and softcore flick. The killer psychedelic soundtrack is provided by rock group of the era, Freedom.


Donderdag 29 november, 20:30 (met live muziek!)
Vrijdag 30 november, 20:30

CONTEMPORARY

Bad Boy Bubby

Rolf de Heer | 1993 | Australië/Italië | 114'


NL
Bubby is 35 jaar oud, spreekt vrijwel niet en zijn enige speelmaatje is een kat. Het appartement waarin hij samenwoont met zijn moeder die hem misbruikt, heeft hij nog nooit verlaten omdat zij hem wijs gemaakt heeft dat de buitenlucht giftig is. Niettemin ontsnapt Buddy na een onverwacht bezoek van zijn vader en komt hij de maatschappij voor het eerst tegen. Bad Boy Buddy is zowel een zwarte komedie als een serieus drama die vragen oproept over onschuld, moraliteit en wat het kost om toe te mogen treden tot de maatschappij. Rolf de Heer is een van Australie's meest geprezen regisseurs. Bad Boy Buddy was zijn vierde speelfilm en heeft meerdere prijzen gewonnen.

Op donderdag 29 november zal na afloop van de film een groep muzikanten gaan optreden! Meer info→


EN Bubby is 35, almost mute, and his only playmate is a cat. He’s never left the tiny apartment he lives in with his abusive mother, because she tells him the outside air is poisonous. However, after an unexpected visit from his estranged father, Bubby escapes and encounters society for the first time. Bad Boy Bubby is both a black comedy and a serious drama, raising questions of innocence, morality and the cost of entry to society. Rolf de Heer is one of Australia’s most acclaimed directors. Bad Boy Bubby was his fourth feature and won multiple festival awards.

On Thursday the 29th of November, a group of folk musicians is going to perform after the screening! More info→




Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.

Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.