November


Ook in november gaat Cavia door weer en wind tegen de stroom in. Wilde, demonische horror, avantgardistische kunst, feministische sciencefiction: zomaar een greep uit ons wervelend aanbod deze maand. Een greep, want er is nog veel meer te doen en te zien, maar bekijk dat vooral zelf. Cavia doet geenszins aan een grauwe herfst: kom vooral je melancholie bij ons verdrijven!


Donderdag 2 + vrijdag 3 november, 20:30
#CLASSIC

12 Monkeys

Terry Gilliam | 1995 | VS | 129' | 35mm

Een blockbuster met (hoofd)rollen van o.a. Bruce Willis en Brad Pitt, dat lijkt misschien niet op zijn plek in Cavia. Wel als je weet dat de regie door Monty Python-lid Terry Gilliam gevoerd is en het scenario door David Peoples' (Blade Runner) geschreven is. Gilliam liet zich inspireren door Chris Markers korte film La Jetée (1962) en toont ons een dystopische sciencefiction cult-klassieker die behalve echt Gilliam ook heel erg midden jaren 90 voelt, in de goede zin van het woord. 12 Monkeys combineert de zwarte humor van Pulp Fiction (1994) met de verrassende plotwendingen van The Usual Suspects (1995) en het gitzwarte wereldbeeld van Seven (1995). Vertoond op 35mm zoals het hoort!

A blockbuster with leading roles for Bruce Willis and Brad Pitt – that doesn’t seem right in Cavia. But it does when you realize it was directed by Monty Python-member Terry Gilliam and the scenario was written by David Peoples' (Blade Runner). Gilliam saw himself inspired by Chris Markers’ short film 'La Jetée' (1962) and shows us a dystopian science fiction cult classic that is not only typically Gilliam, but also a perfect example of the mid 90s aesthetic – which is a good thing! 12 Monkeys marries the dark humour of ‘Pulp Fiction’ (1994) with the surprising plot twists of ‘The Usual Suspects’ (1995) and the bleak world view portrayed in ‘Seven’ (1995). Shown from 35mm the way it should be!


Donderdag 9 + vrijdag 10 november, 20:30
#CONTEMPORARY

AWOL

Deb Shoval | VS | 2016 | 85'

Deb Shovals debuutfilm AWOL gaat over twee vrouwen die gefrustreerd door hun liefdeloze leven en moeilijke economische situatie zich inschrijven bij het leger. De film is een gevoelig portret van de liefde tussen deze twee vrouwen, maar ook de realiteit van het leven op het arme Amerikaanse platteland en de altijd aanwezige dreiging van homofobie.

Deb Shoval’s debut AWOL is a love story about two women who, frustrated by their loveless lives and difficult economic situation, sign up for the army. The film is a sensitive portrait of the love between these two women, but also of the reality of life in poor rural America and the pervasive threat of homophobia.


Zaterdag 11 november, 19:00 - 00:00
#DOCU

The Century of the Self

Adam Curtis | GB | 2002 | 235'

Britse filmmaker Adam Curtis is, in linkse kringen, één van de meest bewonderde denkers van onze tijd. Met zijn unieke toegang tot het BBC-archief creëert hij diepgaande betogen, beargumenteerd met psychoanalyse, filosofie en mediatheorie, waarin onze huidige politieke en economische problematiek tot in zijn essentie wordt uitgeplozen.

In zijn invloedrijke documentaire The Century of the Self (in vier delen) onderzoekt Curtis de recente ontwikkeling naar een fundamentele zelfzuchtige maatschappij waar individuele wensen boven die van de groep worden gesteld. Hij vindt de oorsprong van onze neoliberale wereld, waar consumerisme en commodificatie centraal staan, in de toepassing van Freuds theorieën op het gebruik van marketing en in de werking van de financiële markt.

19:00 - 20:00
deel 1
20:15 - 21:15 deel 2
21:45 - 22:45 deel 3
23:00 - 00:00 deel 4


British filmmaker Adam Curtis is, in leftwing circles, one of the most admired thinkers of our time. With unique access to the BBC-archive he creates profound polemics argued with psychoanalysis, philosophy and media theory, that dissect the essence of the political and economic problems of our time.

In The Century of the Self, the influential documentary in four parts, Curtis examines the recent evolution to a fundamentally selfish society where individual needs are placed above those of the group. He find the origin of our neoliberal world where consumerism and commodification are central, in the application of Freud’s theories on the use of marketing and in the workings of the financial market.


19:00 - 20:00
part 1
20:15 - 21:15 part 2
21:45 - 22:45 part 3
23:00 - 00:00 part 4


Donderdag 16 + vrijdag 17 november, 20:30
#CLASSIC

Dèmoni (Demons)

Lamberto Bava | Italië | 1985 | 88'

Dèmoni, of Demons, is een wilde, prettig gestoorde horrortrip middenin een West-Berlijnse underground bioscoop. De film heeft authentieke giallo-roots. Zo is de regisseur Lamberto Bava zoon van Mario Bava, is de film geproduceerd door niemand minder dan Dario Argento en spelen zijn dochter Fiore en een kleurrijke groep van Argento-regulars de rollen. Verwacht zoals in elke giallo vele liters fel rood bloed, een funky synthesizer soundtrack (van Goblins toetsenist Claudio Simonetti), een zelfreflexieve setting (bioscoop) en een heerlijke uitbundigheid aan overacting.

Dèmoni, a.k.a Demons, is a wild horror film taking place in an underground cinema in West-Berlin and is filled with madness. The film has authentic giallo roots. The director Lamberto Bava is Mario Bava’s son, the film was produced by none other than Dario Argento and his daughter Fiore and a colourful cast of Argento-regulars play the roles. Like in any giallo, expect lots of liters of bright red blood, a funky synthesizer soundtrack (by Goblin’s keyboard player Claudio Simonetti), a self-reflexive setting (cinema) and a glorious abundance of over-acting.


Zaterdag 18 november, 20:00
#SCREENINGROOM

The Screening Room: Hans Richter

The Screening Room Cavia presenteert de legendarische Hans Richter! De Duitse avant-gardist, filmexperimentator, schilder en grafisch kunstenaar, met 6 van zijn korte experimentele films, sommigen speciaal vertoond met een nieuwe muzikale geluidsopname. Na een korte pauze zal de surrealistische speelfilm Dreams That Money Can Buy vertoond worden.

The Screening Room Cavia presents the legendary Hans Richter! The German avant-gardist, film experimenter, painter and graphic artist, with 6 of his short experimental films, some specially screened with a new musical underscore. After a short break the surrealist feature film Dreams That Money Can Buy will be shown.

Rhythmus 21 (1921, 3')
Rhythmus 23
(1923, 3')
Rhythmus 25
(1925, 3')
Filmstudie
(1926, 7') Met muziek van Darius Milhaud.
Vormittagsspuk ("Ghosts Before Breakfast")
(1928, 9') Met muziek van Hindemith.
Zweigroschenzauber ("Two Penny Magic") (
1929, 2')

+

Dreams That Money Can Buy

Hans Richter, VS, 1947, 90'

Nadat hij geleerd heeft hoe hij in zichzelf moet kijken, verkoopt een dichter levendige dromen aan mensen. In de film worden in totaal zeven dromen getoond die elk geregisseerd zijn door zes bekende kunstenaars (o.a. Man Ray, Marcel Duchamp, John Cage en Max Ernst) met muziek van vijf musici.


After learning how to look inside himself, a poetic bum sells people vivid dreams. The film shows a total of seven dreams each directed by six famous artists (including Man Ray, Marcel Duchamp, John Cage and Max Ernst) with music of five musicians.


Zondag 19 november, 21:00
#SPECIAL

RietveldTV's Approximately Ten Tour

RietveldTV warmly invites you for the second edition of film screenings at Filmhuis Cavia, our new editor in chief is artist Jasper Coppes.

#2: Flow Country by Jasper Coppes

During the month of October Coppes has been resident at Pollok House in Glasgow, where he has developed a new version of his film Flow Country. The setting of this 18th century estate, with its ties to cultural and national heritage, as well as its relationship to the management of Highland nature, lead Coppes to consider his previous work in a new light. The new version of Flow Country which he made for Rietveld TV poses questions about the situation in which artworks come to being. Can a landscape become an author? Does an artwork replicate the characteristics of the issues it tries to address? Can an artwork facilitate the encounter between the individual and the world?


For the occasion Coppes will share his earlier work Flow Country alongside a screening of Patrick Keiller's 16mm film Valtos or the Veil (UK, 1987).

Entrance 3,- euro.

Woensdag 22 november, 20:30
#SPECIAL

Psychick Cinema: Nuclear Chaos

In this month's Psychick Cinema, we shall venture further into the beyond and explore the Void. Instead of a lecture by the HHP PhD researcher, Christian, the evening will be given over to bardic recitations, folk tales, dada, and secret absurdisms. Perhaps we will run an experiment in vocal hypnosis/chanting.


Bring something theological/erotic/seditious/untimely/occult to read out loud & expect to hear selections from Pablo Neruda, Rimbaud, Malcom X, Di Prima, Laozi, Artuad.

The Vondlepark Oceanographic Society will join us once again, and, as always, there will be ample time for sharing and joking around in the Cavia's grotto bar.


Entrance: 3,- euro.


Donderdag 23 + vrijdag 24 november, 20:30
#CLASSIC

Born in Flames

Lizzie Borden | 1983 | VS | 80'

Een feministische sci-fi die voelt als een vreemde, half-herinnerde mix van ons ontspoorde heden. Gender, ras en sociale klasse in een toekomstige VS. Tien jaar na een socialistische revolutie worden onderdrukte groepen nog steeds uitgebuit door het systeem. The Women’s Army begint een nieuwe revolutie. Born in Flames is een innovatieve potpourri van archief beelden, mockumentary en het direct aanspreken van de kijker. Dat alles op de klanken van een zinnenprikkelende post-punk soundtrack. Nieuwe digitale restauratie van Anthology Film Archives.

Lizzie Borden’s sophisticated feminist science fiction film feels like a strange half-remembered remix of our present de-railed times. Themes of gender, race & class play out in a future America, ten years after a socialist revolution, where repressed groups continue to be exploited by the system. Here the Women’s Army promises to bring revolution to the revolution. Told through an innovative mix of archival footage, mockumentary components, direct to camera address, and set against with a luscious post-punk soundtrack. Screened from the new digital restoration by Anthology Film Archives.


Zaterdag 25 november, 20:00
#SPECIAL

LESBIQUE on tour # CAVIA

Lesbian porn shorts + afterparty

Voor Lesbique's, Flikkers, Faguettes, Faggots, Freaks, Friends and Family! Met lesbische porno shorts van het Pornfilmfestival Berlin, Dykes on Decks en andere queer dj's die voor de muziek zullen zorgen, en performances.

For Lesbiques, Flikkers, Faguettes, Faggots, Freaks, Friends and Family! With lesbian porn shorts from the Porn Film Festival Berlin, Dykes on Decks and other queer dj’s providing the music, and performances.

Klik hier voor meer info!


Zondag 26 november, 20:30
#SPECIAL

Heiress of the Wind

Gloria Carrión Fonseca | 2017 | Nicaragua | 88'

Als unieke last-minute toevoeging aan ons programma is er de kans om de bijzondere documentaire Heiress of the Wind in bijzijn van de filmmaker te zien! Dit zeer persoonlijke verhaal van de Nicaraguaanse regisseur en scriptschrijver Gloria Carrión Fonseca toont in herinneringen de werkelijkheid van de Sandinistische revolutie van eind jaren zeventig en zoekt de confrontatie op met de collectieve amnesie dat Nicaragua zichzelf na de revolutie heeft opgelegd.

Na afloop van de film vindt een Q&A met Carrión Fonseca plaats.

As a unique last minute addition to our programma we offer the chance to see the extraordinary documentary Heiress of the Wind, in presence of the filmmaker! This deeply personal story by Nicaraguan director and screenwriter Gloria Carrión Fonseca, shows the reality of the Sandinista revolution of the late seventies by means of memories and challenges the collective amnesia Nicaragua has placed upon itself after the revolution.

Carrión Fonseca will be present after the film for a Q&A.


Gratis entree.
Free entrance.


Donderdag 30 november, 20:30
Vrijdag 1 december, 20:30


#CONTEMPORARY

Me and You and Everyone We Know

Miranda July | VS/GB | 2005 | 91' | 35mm

“Pooping back and forth forever”, een bizarre zin die de annalen van de filmgeschiedenis is ingegaan dankzij de film Me and You and Everyone We Know. Deze zeer unieke romantische komedie is de debuutfilm van Amerikaanse videokunstenaar Miranda July, met haarzelf in de hoofdrol. De film gaat over verschillende eenzame mensen die wanhopig op zoek zijn naar een emotionele connectie van welke vorm dan ook. Wordt vertoond op 35mm!

“Pooping back and forth forever”, a bizarre line that has gone into the annals of film history thanks to the film Me and You and Everyone We Know. This very unique romantic comedy is the directorial debut of American video artist Miranda July, featuring herself in the lead. The film shows various lonely people desperately looking for any kind of emotional connection. Shown from 35mm!



Toegang 5,- euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren kan via e-mail. Graag de naam en de datum van de voorstelling in de onderwerpregel vermelden.

Entrance 5,- euro, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

Reservations can be made via e-mail. Please state the name and date of the film in the subject line.