Juni


De zomer is al volop begonnen, maar zie hier nog een maandprogramma vol moois voor het weer tijd is voor onze gebruikelijke zomerstop / zomerprogrammering. Al de films in juni beginnen om 21:00 uur.


Donderdag 7 juni, 21:00
Zaterdag 23 juni, 21:00


DOCU

The Land of the Enlightened

Pieter-Jan De Pue | 2016 | 83' | English subs

NL In de onherbergzame Afghaanse bergen graaft een groep kinderen oude Sovjet-mijnen op om door te verkopen. Ondertussen bereiden Amerikaanse troepen zich voor op de aftocht. In deze combinatie van speelfilm en documentaire maken we een opzienbarende reis door de het door oorlog geteisterde land. Gefilmd gedurende zeven jaar op 16mm. In zijn debuutfilm schildert Pieter-Jan de Pue een grillig en spookachtig beeld van Afghanistan net na de oorlog.

EN
In the wild Afghan mountains, a group of children dig up old Soviet mines to sell, recycle weapons and keep tight control on the caravans smuggling opium while American troops prepare to leave the war-torn country. In this seamless blend of fictional and documentary form, we experience a stunning cinematic journey into the beauty of war-tormented Afghanistan. Shot over seven years on evocative 16mm footage, first-time director Pieter-Jan De Pue paints a whimsical yet haunting look at the condition of Afghanistan left for the next generation.


Vrijdag 8 juni, 21:00
Donderdag 21 juni, 21:00

CLASSIC

Une Vraie Jeune Fille

Catherine Breillat | 1976 | Frankrijk | 93' | English subs

NL Beeld je in dat je Alice bent, 14 jaar oud. Het is een rock’n’roll zomer. Je zit vast met je ouders, en de stomende hitte doet je overkoken. Je komt Jim met de blauwe ogen tegen. Wat zou je doen? Verbannen voor 25 jaar, werd Catherine Breillat’s eerste film gezien als moreel verwerpelijk en pornografisch. In het verbeelden van de lusten van de jonge Alice Bonnard, is het een taboedoorbrekende, amber-gekleurde film. Fruitig in de visie op seksualiteit, refereert de film ook aan het Histoire de l'oeil (1928) van George Bataille.

Zie de ondeugende verhaal-link, als je durft, en kom voor deze zeldzame avonden met Une Vraie Jeune Fille.


EN
Imagine you are Alice, 14 years old. It’s a rock’n’roll summer. Stuck with your parents, the steaming heat is getting to your head. You encounter blue-eyed Jim. What are you going to do? Banned for 25 years, Catherine Breillat’s first film was seen as morally outrageous and pornographic. In portraying young Alice Bonnard’s desires, it is a transgressive, amber-colored film. Fruity in its look on sexuality, the film also refers to the Story of the Eye (1928) by George Bataille. Check out the naughty story-link, if you dare, and join us for these rare evenings with Une Vraie Jeune Fille.

Tickets 3,- euro.


Zaterdag 9 juni, 21:00
Vrijdag 15 juni, 21:00


CLASSIC

Slacker

Richard Linklater | 1991 | VS | 97'

NL Regisseur Richard Linklater houdt zich altijd bezig met tijd. Before Sunrise/Sunset/Midnight, zijn romantische trilogie, werd gemaakt met negen jaar ertussen, wat ook in de film zelf terugkwam. Boyhood werd in enkele weken, jaarlijks gedurende 12 jaar, geschoten. En Slacker, een van zijn vroegste films, drijft in bijna real-time door de levens van haar uitbundige cast op een enkele dag in Austin, Texas. Onder deze grotendeels aparte twintigers zijn er mensen die complottheorieën delen, een jonge vrouw die een uitstrijkje van Madonna’s spuug probeert te verkopen, een anarchist die vrienden wordt met degene die hem berooft, een jongen geobsedeerd met het effect van de Smurfen op de jongere generatie en een man gespeeld door Linklater zelf die zijn taxi bestuurder over parallelle universums vertelt. Het is een kalme en strakke analyse van mensen, en uiteindelijk een liefdevol portret van een generatie. Je zult er geen drie-actstructuur in vinden, dus ga rustig zitten, doe je schoenen uit, en geniet van de trip waarin we zweven door tijd.


EN
Director Richard Linklater is always busy with time. Before Sunrise/Sunset/Midnight, his romance trilogy, was made and also set nine years between instalments. Boyhood was shot a few weeks annually over 12 years. And Slacker, one of his earliest films, floats in almost real-time through the lives of it’s vast cast on a single-day in Austin, Texas. These mostly twenty-something oddballs include, conspiracy theorists, a young woman trying to sell Madonna’s pap smear, an anarchist who befriends his robber, a guy obsessed with the effect Smurfs are having on the younger generation, and a man played by Linklater himself telling his taxi driver about parallel universes. It’s a calm but unwavering analysis of people, and ultimately a loving portrait of a generation. There’s no three act structure here, so sit back, kick your shoes off, and enjoy the ride as we float along through time.


Donderdag 14 juni, 21:00
Vrijdag 22 juni, 21:00

CLASSIC

Betrayal

David Hugh Jones | 1983 | GB | 95'

EN Betrayal, the semi-autobiographical play by Harold Pinter was taken to the silver screen in 1983 by David Jonas. Although the film is about him (the protagonist) and her betraying their best friend and husband respectively by having an affair, the actual betrayal is far deeper and intrinsic than our protagonist knows. In reverse chronology the film reveals the history the oblivious protagonist has believed to be, and rewrites it with what actually was the case. Years and years of guilt and secrecy transform. The reverse chronology of the screenplay and the intimate, closed-off spaces in which the haunting scenes take place haven proven brilliant for its adaptation to film (in space and time it can be compared to Scenes of a Marriage - Ingmar Bergman, in reverse). The reverse chronology of the film is probably the film's strongest device for disentangling the intricate combination of lies, guilt and illusions around this affair. Add to this the remarkable performances of Ben Kingsley (icy), an oblivious-to-everything Jeremy Irons, and a strikingly enigmatic Patricia Hodge… Chill-ly, revealing and brilliant.

Tickets 3,- euro.


Zaterdag 16 juni, 21:00
Vrijdag 29 juni, 21:00


CONTEMPORARY

Terror Nullius

Soda_Jerk | 2018 | Australië | 55' | HD Video

NL Deze politieke satire maakt korte metten met een Australische nationale mythe. Het paradoxale idee van een natie "waar op idyllische stranden rassenrellen plaatsvinden, de overheid zich met de liefde bemoeit, en de gevaren van hypermasculiniteit alleen worden overschaduwd door de blijvende gruwel van de kolonisatiemythe terra nullius". Kunstenaarscollectief Soda_Jerk is wereldberoemd om zijn gebruik van filmcollage om nieuwe verhalen te creëren uit bestaande films. De titel refereert aan de controversiële term terra nullius, 'niemandsland', een concept uit het internationaal strafrecht waarop de stichters van Australie zich beriepen, ondanks het feit dat het grondgebied al meer dan 50.000 jaar bewoond werd. Een geestverruimende reis door een filmisch universum.

EN An irreverent political satire, Terror Nullius un-writes Australia’s national mythology, a paradoxical vision of a nation where, as Soda_Jerk put it, “idyllic beaches host race-riots, governments poll love-rights, and the perils of hypermasculinity are overshadowed only by the enduring horror of Australia’s colonising myth of terra nullius.” Art-collective Soda_Jerk are world renowned for using film-collage and re-editing techniques to create new stories out of existing films, resulting in an exhilarating, trippy slide through a filmic meta-verse. The film’s title plays on the controversial term, terra nullius, the legal basis on which the colonising forces invading Australia claimed the land was deserted, despite more than 50,000 years of prior continuous occupation by indigenous Australian peoples.

TRAILER


Maandag 18 juni, 20:30

SPECIAL

AmFiBios: Alien

In Alien, de klassieke science-fiction horror film van Ridley Scott, moet hoofdpersoon Ripley het afleggen tegen de perfecte predator. Juist omdat de Alien een aanzienlijk deel van de film onzichtbaar blijft, is de film zo beklemmend en beangstigend. In het kader van de film zal Boris Demarest, docent Geschiedenis van de Filosofie en van Wetenschapsfilosofie, tevens science-fiction liefhebber, bevragen waarom dit genre ons precies zo bang weet te maken. Waar zijn wij bang voor? Wie is het precies die bang is? En wat zegt onze angst over existentiële vraagstukken? Door Freud, de filosofie van de biologie en D.H. Lawrence aan elkaar te verbinden, zal Boris samen met de film ons een stuk dichterbij onze angsten brengen.

AmFiBi is de studievereniging voor studenten Wijsbegeerte aan de UvA.

Gratis toegang, donaties welkom.


Donderdag 28 juni, 21:00
Zaterdag 30 juni, 21:00


ART

Poesía Sin Fin

Alejandro Jodorowsky | 2016 | Chili | 130’ | English subs

NL Poesía sin fin (Eindeloze poëzie) is de culminatie van Jodorowsky's veelzijdige werk. Hij beeldt zijn jeugdjaren in Chili af met een uitbundige expressie, elke scène vormt zich als een bewegende collage van theatrale en symbolische elementen. Dit is een persoonlijke vertelling over de ontdekking van kunst en alle rebellie en leed waar ze om vraagt. Deze beeldende stroom berust op een onverslaanbare onschuld over poëzie en revolutie die we heden ten dage steeds meer lijken te verwaarlozen. Een 88-jarige man probeert ons aan het verliefde idealisme van de vroege jeugd te herinneren. Deze film werd afgemaakt dankzij een crowdfunding campagne.


EN Poesía sin fin (Endless poetry) is the culmination of Jodorowsky’s multifaceted creation. He depicts his youth in Chile with an exuberant expression, where every scene is composed like a moving collage of theatrical and symbolic elements. This is a personal tale of the discovery of art and all the rebellions and pains it entails. This flux of images is graced by an invincible naivety about poetry and revolution that we seem to be sternly depreciating in our times. An 88-year old man tries to remind us of the loving idealism of our adolescence. This film was possible to finish thanks to a crowdfunding campaign.



Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.

Entrance 5 euro, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

It's no longer possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.