Januari


Namens alle vrijwilligers van Filmhuis Cavia een mooi en vooral cinefiel 2018! Het nieuwe jaar begint bij ons alweer meteen goed met een bont programma, bestaande uit onder andere het debuut van filmmaker Xavier Dolan, een biopic over filosoof Hannah Arendt, een compleet ontspoorde Koreaanse sciencefiction-actiefilm en het laatste deel van ons Adam Curtis-drieluik. Genoeg redenen om gezellig bij ons langs te komen!


Donderdag 4 januari, 20:30
Vrijdag 5 januari, 20:30

CONTEMPORARY

J'ai Tué Ma Mère

Xavier Dolan | 2009 | Canada | 96' | 35mm | Dutch subs

NL Als heerlijke post-kerst film hebben we het autobiografische familiedrama J'ai Tué Ma Mère ('I Killed My Mother'). Het is het debuut van de Canadese filmmaker Xavier Dolan die indruk maakte met het nietsontziende portret Mommy en het schrijnende Juste la Fin du Monde. In de film laat de 16-jarige Hubert Minel aan de hand van tal van frustraties zien waarom hij, ondanks dat hij van z’n moeder houdt, niet meer haar zoon kan zijn. De film kreeg na vertoning op het festival van Cannes in 2009 een staande ovatie en won daar drie belangrijke prijzen. Wordt vertoond op 35mm!

EN As a wonderful post-Christmas movie we have the autobiographical family-drama I Killed My Mother. It is the debut feature of Canadian film maker Xavier Dolan who made an impression with his scathing portrait Mommy and the harrowing It’s Only the End of the World. In the film the 16-year old Hubert Minel shows by means of various frustrations how he, despite loving her dearly, cannot remain his mother’s son any longer. The film received a standing ovation after its screening at the Cannes film festival of 2009 and won three important prizes there. Will be shown from 35mm!


Donderdag 11 januari, 20:30
Vrijdag 12 januari, 20:30


ART

All You Need is Me

Wim van der Aar | 2016 | NL | 85'

NL De documentaire All You Need is Me vertelt het bijzondere levensverhaal van de Nederlandse kunstenaar Aad Donker, die samen met zijn broers schilderijen maakte onder de naam Gebroeders Donker. Het trio was onderdeel van het geruchtmakende kunstenaarscollectief After Nature, een groep jonge en non-conformistische kunstenaars waar ook mensen als Peter Klashorst en Jurriaan van Hall onderdeel van waren, en werd begin jaren 90 langzaam bekend in Nederland en Amerika. De documentaire volgt Aad op het moment dat de broers naar New York gaan, alwaar hij zijn grote liefde Amy ontmoet. Wanneer de relatie uitgaat verliest Aad de grip op zijn leven.

EN The documentary All You Need is Me tells the unique life story of Dutch artist Aad Donker, who made paintings with his brothers under the name of Donker Brothers. The trio was part of the controversial artists collective After Nature, a group of young and non-conformist artists that also included people like Peter Klashorst and Jurriaan van Hall, and slowly became known in the Netherlands and the States in the early 90's. The documentary follows Aad when the brothers go to New York, where he meets his great love Amy. When the relationship ends Aad loses control over his life.


Zaterdag 13 januari, 20:30

SPECIAL

AMIA at UvA presents Martha Colburn

NL Filmhuis Cavia presenteert, in samenwerking met de studentenafdeling van de Association of Moving Image Archivists aan de Universiteit van Amsterdam (AMIA-UvA), een gratis publieke voorstelling van de films van Martha Colburn, inclusief Q&A met de regisseur. De vertoning beslaat 25 jaar uit het werk van Colburn op 35mm, 16mm en video en omvat fantasmagorische animaties, videoclips en experimenten met found footage die nog nooit in Nederland vertoond zijn.

Martha Colburns films zullen dit jaar te zien zijn op het Sundance Film Festival (in samenwerking met performance artiest Narcissister). Haar nieuwste werk, Western Wild... or How I Found Wanderlust and Met Old Shatterhand, gaat binnenkort in première op het International Film Festival Rotterdam met live performance van Jeroen Kimmans' 'Orquesta del Tiempo Perdido'.

35mm en 16mm kopieën beschikbaar gesteld door Martha Colburn en het EYE Collectiecentrum.


EN Filmhuis Cavia, in partnership with the Association of Moving Image Archivists Student Chapter at the University of Amsterdam, presents the films of Martha Colburn in a free public exhibition plus a Q&A with the artist. The screening will cover 25 years of Colburn's past work on 35mm, 16mm and video, featuring phantasmagoric animation, music videos, and found footage experiments never before shown in the Netherlands.

Martha Colburn's films will be seen this year at the Sundance Film Festival (in collaboration with the performance artist ‘Narcissister’). Her newest, Western Wild…or How I Found Wanderlust and Met Old Shatterhand will premiere at the 2018 Rotterdam International Film Festival with a live performance with Jeroen Kimmans’ ‘Orquesta del Tiempo Perdido’.

35mm and 16mm prints are presented courtesy of Martha Colburn and the EYE Collection Centre.


Gratis Toegang // free entrance


Woensdag 17 januari, 20:30
Donderdag 18 januari, 20:30

Vrijdag 19 januari, 20:30
Zaterdag 20 januari, 17:00
Zaterdag 20 januari, 20:30


CONTEMPORARY

Hannah Arendt

Margarethe von Trotta | 2012 | DE/LU/FR/IL | 113'

NL Hannah Arendt is één van de belangrijkste filosofen van de 20ste eeuw. Dit bleek maar weer uit de hernieuwde populariteit van haar boek Totalitarisme na de verkiezing van Trump. De biografische film Hannah Arendt richt zich op haar andere revolutionaire idee: de banaliteit van het kwaad. De film volgt Arendt op haar tocht naar Jeruzalem in 1961 voor de rechtszaak van voormalige nazi Adolf Eichmann. Hier besluit zij een zeer controversieel artikel te schrijven over het idee dat doodgewone mensen kwade daden verrichten voor banale redenen in plaats van dat zij kwaadaardig zijn en door hun ideologie gemotiveerd worden. Hannah Arendt is de derde film uit Duitse regisseur Margarethe von Trotta’s feministische trilogie over belangrijke vrouwelijke denkers.

Reserveren is niet meer mogelijk. Om een kaartje te bemachtigen, komt u een half uur voor aanvang naar Cavia. Niet afgehaalde reserveringen komen om 16:45 / 20:15 vrij voor de verkoop. M.u.v. donderdag, die dag is helemaal uitverkocht.

EN Hannah Arendt is one of the most important philosophers of the twentieth century. This was once again apparent after the renewed popularity of her book The Origins of Totalitarianism after the election of Trump. The biographical film Hannah Arendt focuses on her other revolutionary idea: the banality of evil. The film follows Arendt on her journey to Jerusalem in 1961 to attend the trial of former nazi Adolf Eichmann. Here she decides to write a very controversial article about the idea that ordinary people perform evil acts for banal reasons rather than being evil themselves and motivated by their ideology. Hannah Arendt is the third film in German director Margarethe von Trotta’s feminist trilogy of important female thinkers.

Reserving is not possible anymore. To get a ticket, come to Cavia one half hour before the film starts. Reserved tickets that aren't picked up will become available at 16:45 / 20:15. Expect for Thursday, which is completely sold out.


Combi-deal i.s.m. de Rode Hoed

Op 15 januari organiseert de Rode Hoed een lezing over The Origins of Totalitarianism. Aan het woord komen Arendt-deskundige Hans Achterhuis, rechtsfilosoof Nanda Oudejans en televisiemaker Danny Ghosen.

Achterhuis zal wegwijs maken in Arendts boek, Oudejans gaat de vraag beantwoorden welke totalitaire gevaren er in onze tijd schuilen. En Danny Ghosen, maker van onder andere het tv-programma 'Danny demonstreert’, verhaalt van zijn contacten met onder andere Duitse neonazi’s en vertelt of de inzichten van Arendt van waarde zijn om hedendaags extremisme te verklaren.

Met een combiticket kun je bij ons naar de film én heb je toegang tot het debat in de Rode Hoed op 15 januari. Voor meer info en het bestellen van kaarten klik hier.


Woensdag 24 januari, 21:00

SPECIAL

RietveldTV's Approximately Ten Tour

#4: Languages of the Sky by Elfi Seidel

EN Languages of the Sky explores the poetic potentiality of language fragments and abstract articulations. Initially developed in 2017 as the graduation work of Elfi Seidel, the piece (then conceived as a sound installation) follows up on Seidel's fascination with language that has been freed from its representational function and lets 42 blackbirds – each recorded in a different country – enter a collective conversation. An investigation into the shifting bonds between form and meaning, (language) barriers and the human and animalistic urge to define and defend territories. Open-ended question are raised, such as: who owns the sky?

A filmic reflection on Languages of the Sky will be shown at Filmhuis Cavia on the 24th of January at 9pm and screened on AT5 on January 27 and 28 at 10.40pm.

Entrance 3,- euro.


Donderdag 25 januari, 20:30
Vrijdag 26 januari, 20:30


CONTEMPORARY

Snowpiercer

Bong Joon-Ho | 2013 | Zuid-Korea | 126'

NL Voor de wintermaand januari vertonen we de compleet ontspoorde Koreaanse sciencefiction-actiefilm Snowpiercer van Bong Joon-Ho, die met The Host en het recente Okja de vreemde kronkels van zijn brein onthulde. Snowpiercer is stiekem een best slimme politieke allegorie, en hoewel het geheel compleet over-the-top is heeft de film een unieke absurditeit die vergelijkbaar is met het werk van Terry Gilliam. In de film is de wereld door de invloed van klimaatverandering beland in een nieuwe ijstijd. Slechts één gigantische trein rijdt eeuwig rondjes om niet te bevriezen. De wagons zijn verdeeld in klassen waarbij een grote groep arbeiders in de achterste wagons de elite voorin van luxe moeten voorzien. Dit kan natuurlijk niet lang goed gaan…


EN For the winter month of January we’ll show the completely derailed Korean science-fiction/action film Snowpiercer by Bong Joon-Ho, who revealed the strange meanderings of his mind with The Host and the more recent Okja. Snowpiercer is actually a rather clever political allegory and while the whole is very over the top, the film has a unique absurdity that might be compared to the work of Terry Gilliam. In the film, as a result of climate change, the world finds itself in a new ice age. Only one gigantic train is forever riding in circles to keep from freezing. The wagons have been divided into class, where a large group of workers in the back wagons has to provide the elite in the front with all their luxuries. This couldn’t possibly end well...


Zaterdag 27 januari, 20:00

SPECIAL

HyperNormalisation

Adam Curtis | 2016 | GB | 166'

NL Britse filmmaker Adam Curtis is, in linkse kringen, één van de meest bewonderde denkers van onze tijd. Met zijn unieke toegang tot het BBC-archief creëert hij diepgaande betogen, beargumenteerd met psychoanalyse, filosofie en mediatheorie, waarin onze huidige politieke en economische problematiek tot in zijn essentie wordt uitgeplozen.


Als laatste deel van ons Adam Curtis-drieluik vertonen we zijn nieuwste film: HyperNormalisation. In deze documentaire uit 2016 onderzoekt Curtis hoe regeringen, financiers en technologische utopisten de complexiteit van de ‘echte’ wereld hebben vervangen door een veel eenvoudigere ‘neppe’ wereld. Hij vindt de oorsprong van deze manipulatietechniek in de Sovjetunie van de jaren zeventig, waar het systeem langzaam uit elkaar viel maar het makkelijker bleek om te doen alsof alles in orde was. Curtis beschrijft hoe deze techniek van ‘hypernormalisatie’ een essentieel onderdeel speelde bij de opkomst van Muammar Gadaffi, Bashar al-Assad, Vladimir Putin en Donald Trump.


EN British filmmaker Adam Curtis is, in leftwing circles, one of the most admired thinkers of our time. With unique access to the BBC-archive he creates profound polemics argued with psychoanalysis, philosophy and media theory, that dissect the essence of the political and economic problems of our time.

As the final part of our Adam Curtis trilogy we’ll be showing his latest film: HyperNormalisation. In this 2016 documentary Curtis looks at how governments, financiers and technological utopians have replaced the complexity of the ‘real’ world with a much simpler ‘fake’ world. He finds the origin of this manipulation technique in the Soviet Union of the mid-seventies, when the system was slowly collapsing but it was much easier to pretend that everything was alright. Curtis describes how this technique of ‘hypernormalisation’ played an essential role in the rise of Muammar Gadaffi, Bashar al-Assad, Vladimir Putin and Donald Trump.




Toegang 5,- euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren kan via e-mail. Graag de naam en de datum van de voorstelling in de onderwerpregel vermelden.

Entrance 5,- euro, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

Reservations can be made via e-mail. Please state the name and date of the film in the subject line.