Februari


Vr. 1 : Goodbye Jonas Mekas
Za. 2 : I Don't Believe in Anarchy
Do. 7 : Recollections of the Yellow House
Vr. 8 : I Don't Believe in Anarchy
Za. 9 : What is Democracy?
Do. 14 : Recollections of the Yellow House
Vr. 15 : The Tracker
Za. 16 : Cult Epics: Behind Convent Walls
Do. 21 : The Tracker
Vr. 22 : Infinite Minds: The Cinema of Ted Fendt 1
Za. 23 : Infinite Minds: The Cinema of Ted Fendt 2
Zo. 24 : Sunday Mashup #2

Vrijdag 1 februari, 19:30

SPECIAL

Goodbye Jonas Mekas

Lost, Lost, Lost + A Walk + more


NL
Een avond om Jonas Mekas te herinneren met twee van zijn geweldige films: Lost, Lost, Lost (1976) en A Walk (1990). We zullen een selectie van fragmenten lezen uit zijn dagboek I Had Nowhere to Go en we zullen zijn muziek spelen.

EN
An evening to remember Jonas Mekas with two of his great films: Lost, Lost, Lost (1976) and A Walk (1990). We'll be reading a selection of exerpts from his diary I Had Nowhere to Go and we'll be playing his music.

Zaterdag 2 februari, 20:30
Vrijdag 8 februari, 20:30


DOCU

I Don't Believe in Anarchy (Здорово и вечно)

Natalia Chumakova, Anna Tsyrlina | 2014 | 78' | ENG subs


NL In de jaren ‘80 vergaarden de Siberische punkband GrOb (Grazhdanskaya Oborona, wat burgerverdediging betekent) en zijn charismatische voorman Yegor Letov, cult-aanhang voor hun radicale songteksten, schurende sound en hun non-conformistische attitude. Door gebruik te maken van ruw archiefmateriaal en interviews met Letovs tijdgenoten, vangt I Don’t Believe in Anarchy de energie van de apocalyptische laatste dagen van het Sovjetrijk. De film bevat elementen van zowel biografische feiten als cinematische fictie en begint als een mythische reis tussen het concrete en het denkbeeldige. Een filmisch portret van een grensverleggende band en zijn moeilijk te bereiken leider die verder gaat dan slechts de benaming “punk”.

Regisseur Anna Tsyrlina zal bij de vertoning op 2 februari aanwezig zijn om een introductie te geven en voor een Q&A na de film.


EN
In the 1980s, Siberian punk band GrOb (Grazhdanskaya Oborona = Civil Defense) and its charismatic frontman Yegor Letov gathered a cult following for their radical lyrics, abrasive sound and their non-conformist attitude. By using rough archival footage and interviews with Letov’s contemporaries, I Don’t Believe in Anarchy captures the energy of the apocalyptic end days of the Soviet empire. The film contains elements of both biographical fact and cinematic fiction, and sets out on a mythical journey between the concrete and the imaginary. A filmic portrait of a transgressive band and its elusive leader that goes beyond the mere attribute of ”punk”.

Director Anna Tsyrlina will be present for the screening on Feb 2nd for an introduction and a Q&A after the film.


Donderdag 7 februari, 20:30
Donderdag 14 februari, 20:30

CLASSIC

Recollections of the Yellow House

João César Monteiro | 1989 | 120' | ENG subs


NL
João de Deus is een amoreel, ziek en melancholisch figuur die woont in een gasthuis in Lissabon. Hij wandelt, luistert naar muziek, op zoek naar de reden van zijn kwalen. Ondertussen zit hij achter de dochter van de huisbaas aan. Vanwege zijn transgressies en pogingen haar te verleiden belandt hij op straat. Recordações da Casa Amarela is een zinderende komedie waar je om zult moeten lachen, dankzij en ondanks de miserable gebeurtenissen. Elke scene is teder in haar ritme en uitvoering. Dit is een komedie zonder banaliteit, een diepe meditatie die over het meubilair en het plaveisel dwaalt. De film is oogstrelend als in de schoonheid van Portugese vervallen huizen, waar de gekleurde muren gebarsten zijn en gewassen door de zon, en de klimop en vijgenbomen rijkelijk groeien door de gebroken ramen. João César Monteiro schreef, regisseerde en speelde zijn alter-ego in deze film – een kunstwerk geliefd door velen maar zelden vertoond tegenwoordig.

EN
João de Deus is an amoral, ill and melancholic figure who lives in a guesthouse in Lisbon. He strolls, listens to music, tries to find the reason of his maladies and chases the landlord's daughter. Because of his transgressions trying to seduce her, he will end up homeless. Recordações da Casa Amarela is a marvelous comedy, where after a long sigh you find yourself laughing at the events that even among misery keep occuring. Every single scene is gentle in its rhythm and execution. This is a comedy without banality, a profound meditation that wanders on the furniture and the pavement. It is stunning like the beauty of those ruinous houses you encounter everywhere in Portugal, where the colourful walls have been cracked and washed by the sun and the ivies and fig trees proliferate through the broken windows. João César Monteiro wrote, directed and played his alter-ego in this film – a work beloved by many but very rarely shown in these days.


Zaterdag 9 februari, 20:30

DOCU

What is Democracy?

Astra Taylor | 2018 | Canada | 107' | geen ondertitels



NL
Astra Taylors What is Democracy? is een eigenzinnige, filosofische documentaire die meerdere millennia en continenten omspant: van de eeuwenoude, baanbrekende, Atheense experimenten in zelfbestuur tot de begindagen van het kapitalisme in middeleeuws Italië; van de recente financiële val van Griekenland en de almaar groeiende vluchtelingencrisis tot de Verenigde Staten die nog altijd worstelt met haar racistische verleden en de groeiende kloof tussen arm en rijk. In een tijd waar we eens te meer geconfronteerd worden met het rechts-extremisme, en waar links wijst naar het falen van de democratie die haar burgers niet hoger plaatst dan de grote bedrijven, suggereert deze belangrijke, actuele film dat wanneer we in een democratie willen leven we ons eerst goed moeten afvragen wat dat nu eigenlijk precies betekent.

Astra Taylor is een filmmaker, schrijver en politiek organisator. Ze is de regisseur van de filosofische documentaires Examined Life en Zizek!.

EN Astra Taylor’s What Is Democracy? is an idiosyncratic, philosophical documentary spanning millennia and continents: from ancient Athens’ groundbreaking experiment in self-government to capitalism’s roots in medieval Italy; from modern-day Greece grappling with financial collapse and a mounting refugee crisis to the United States reckoning with its racist past and the growing gap between rich and poor. In a time where we once again face the rise of right-wing extremism, and when many on the left point to democracy’s failure to put its citizens ahead of big business, this urgent film suggests that if we want to live in democracy, we must first ask what the word even means.

Astra Taylor is a filmmaker, writer, and political organizer. She is the director of the philosophical documentaries Examined Life and Zizek!.


Vrijdag 15 februari, 20:30
Donderdag 21 februari, 20:30


CLASSIC

The Tracker

Rolf de Heer | 2002 | Australië | 90' | geen ondertitels


NL The Tracker speelt zich af in de Australische outback van 1922, waar een inheemse Australische man beschuldigd wordt van het vermoorden van een witte vrouw. Drie witte mannen (De Fanaticus, De Volger en De Veteraan) gaan achter hem aan. Om de man dwars door het ongenadige ruige terrein te kunnen achtervolgen schakelen de drie de hulp in van De Speurder, een raadselachtige Australische aboriginal. Vervolgens verloopt niets meer volgens plan. De rol van the tracker wordt vertolkt door de immer biologerende David Gulpilil, die voor het eerst te zien was in Walkabout van de de onlangs overleden Nicholas Roeg. De filmmaker Rolf de Heer migreerde van Nederland naar Australië in 1959. Zijn films worden wereldwijd geroemd. De première van The Tracker werd lovend ontvangen op het filmfestival van Venetië in 2002.

EN
Set in 1922 in the Australian outback, an indigenous Australian man is accused of murdering a white woman, and three white men (The Fanatic, The Follower and The Veteran) set out to capture him. To pursue him across rough terrain they employ the help of The Tracker, an enigmatic indigenous Australian. Things do not go according to plan. The film stars the mesmerizing David Gulpilil, who first appeared in the late Nicholas Roeg’s Walkabout (1971). He’s widely regarded as one of Australia’s best actors. Rolf de Heer migrated to Australia from Holland in 1959. His films have received substantial international recognition. The Tracker premiered to critical acclaim in Competition at Venice in 2002.


Zaterdag 16 februari, 20:30

CLASSIC

Cult Epics: Behind Convent Walls (Interno di un Convento)

Walerian Borowczyk | 1978 | 95' | ENG subs


NL In deze klassieke, erotische Nunsploitation-film probeert een Moeder Overste tevergeefs om haar nonnen in bedwang te houden en ze weg te houden van verleiding. Als het uit de hand loopt moet de kerk wrede straffen opleggen aan de stoute nonnen voor hun vleselijke zonden. Naast School of the Holy Beast een van de mooist geschoten Nunsploitation-films, met cinematografie van Luciano Tovoli (Suspiria). Voor gereformeerde katholieken, nonnenlovers en filmliefhebbers met gevoel voor humor.

EN
In this classic erotic Nunsploitation flick, a Mother Superior tries in vain to maintain order and keep her nuns from temptation. When things get out of control, the church must inflict cruel punishments on the naughty nuns for their carnal sins. One of the most beautifully shot Nunsploitation films, alongside School of the Holy Beast, with cinematography by Luciano Tovoli (Suspiria). For reformed catholics, nun-a-phile, and cinema lovers with a sense of humour.


Vrijdag 22 februari, 20:30

SPECIAL

Infinite Minds: The Cinema of Ted Fendt 1

Broken Specs + Travel Plans + Going Out + Short Stay

2011-2016 | 82' | 35mm | geen ondertitels


NL
De afgelopen jaren heeft de Amerikaanse filmmaker Ted Fendt een naam voor zichzelf opgebouwd in het filmfestival circuit. Dit dankzij zijn droogkomische, antropologisch scherpe films, die zich voornamelijk in de buitenwijken van Philadelphia afspelen. In dit eerste retrospectief – en tevens de Nederlandse première – van Fendt’s werk duiken we in zijn elegante vroege korte films, waarin Fendt een wereld ontsluit bestaande uit surreële humor en emotionele diepte. Zijn niet-professionele acteurs lopen over van spontaniteit en mysterie wanneer we hen zien opgaan in hun alledaagse bezigheden en ontmoetingen, wanneer ze naar feestjes gaan, wanneer ze goedkoop bier drinken in donkere kroegen met de kakofonie van arcadespellen op de achtergrond. Al deze elementen komen samen in Fendt’s eerste lange film Short Stay, waarin antiheld Mike in onderhuur gaat bij een louche 'vriend' wanneer deze voor langere tijd op reis zal zijn. Rigoureus als hij is in filmsetkeuzes, prefereert Fendt te filmen in alledaagse doorleefde ruimtes met voornamelijk natuurlijk licht en analoog opgenomen omgevingsgeluiden, en werkt met een minimale filmcrew.

Ted Fendt zal zelf op beide dagen van dit retrospectief aanwezig zijn, en Marius Hrdy zal na elk programma met hem in gesprek gaan.

EN
In recent years American filmmaker Ted Fendt has made a name for himself on the festival circuit, thanks to his drily comic, anthropologically sharp films, predominantly set in suburban Philadelphia, Pennsylvania. In this first retrospective and Dutch premiere of Fendt’s work we dive into the elegance of his early episodic miniatures in which Fendt’s cinematic web of surrealist humour and emotional texture unfolds. His non-professional performers are oozing spontaneity and mystery in their everyday encounters, when attending house parties, drinking cheap beers in dive bars with arcade games clamouring in the background, culminating in Fendt's debut feature Short Stay, in which an antihero pizza delivery guy offers to fill a sublet for a sleazy “friend“. Rigorous in his materiality, he prefers shooting in lived-in domestic spaces with a minimal crew, mostly natural light, using direct sound on analogue film stock. A journey into an unconventional cinematic mind.

Filmmaker Ted Fendt will be present for both days of his retrospective and in conversation with Marius Hrdy after each program.


Zaterdag 23 februari, 20:30

SPECIAL

Infinite Minds: The Cinema of Ted Fendt 2

Study with Book + Classical Period

2018 | 63' | 16mm | geen ondertitels


NL
“Nothing can be contingent in the work of an infinite mind“. In Ted Fendts tweede speelfilm Classical Period ontmoeten Cal, Chris, Evelyn, Sam en Michael elkaar regelmatig om Henry Longfellows vertaling van Dantes 'Divine Comedy' te ontleden. Hun gesprekken mengen zich tot een oneindige, gemeenschappelijke stream of consciousness. Fendt laat een talent zien voor het met een stalen gezicht vertellen van een grap met bijtende ironie. Uiteindelijk gaat Classical Period niet zozeer over literatuur, maar over het menselijk leven en zijn betrekkingen, en wordt het humanisme en zijn visuele en lichamelijke essentie bediscussieerd.

EN
“Nothing can be contingent in the work of an infinite mind“. In Ted Fendt´s second feature Classical Period, Cal, Chris, Evelyn, Sam and Michael have regular meetings to dissect Henry Longfellow´s translation of Dante´s “Divine Comedy“. Their conversations engage in a communal stream of infinite consciousness. Fendt shows a talent for delivering a deadpan joke with biting irony by slicing through the web of a dense performance with a bone-dry relief. In the end Classical Period is not so much about literature as it is about human life and its relations, discussing humanism in its visual and physical essence.

Interviews with Ted Fendt:
Berlin Film Journal
Cinema Scope


Zondag 24 februari, 15:00

SPECIAL

Sunday Mashup #2

Hosted by Jeffrey


NL Yep, hier gaan we weer... het eerste dagvullende Sunday Mashup-experiment afgelopen maand was zo'n succes dat we besloten hebben deze maand een nieuwe te organiseren. Maar wees gewaarschuwd... de Mashups zijn van korte duur – zoals bepaalde vlinders die slechts een dag leven voordat ze vergaan – ik voel dat de Mashups alleen in de winter kunnen plaatsvinden, wanneer de dagen kort zijn. Dus haal het beste uit ze terwijl ze hier zijn! Meer info→


EN
Yep, here we go again... the first all-day Sunday Mashup experiment last month went so well we decided to create another one this month. But be warned.... the Mashups are short lived – like certain butterflies that only live a day before they perish – I feel the Mashups can only happen in winter, when days are short. So make the most of them while they are here! More info→




Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.

Entrance 5 euros, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

It's not possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.