April


We doen deze maand precies wat we willen, en dat betekent een onverslaanbaar goed programma waar wij u helemaal mee aan uw filmgerief gaan helpen. Buiten op het straat is het wispelturig, maar bij ons binnen zit u lekker warm met de nodige humor, eigentijdsheid, engagement, non-fictie en zelfs een verloren klassieker. De tweede dag van het Amsterdam Experimental Film Fest Atrabilious vindt plaats op zondag 1 april. Wees welkom!


Zondag 1 april, 15:00

CONTEMPORARY

Symbol (Shinboru)

Hitoshi Matsumoto | 2009 | Japan | 93'


NL
Ter gelegenheid van 1 april vertonen we de unieke, verrassende en absurde komedie Symbol van de Japanse cultregisseur Hitoshi Matsumoto (Big Man Japan). De film bestaat uit twee verhalen. In het eerste deel ontwaakt een man in een grote, volledig witte ruimte, zonder deuren of ramen. Het tweede deel vertelt over een Mexicaanse worstelaar terwijl hij zich voorbereidt op een titelgevecht in een stoffig dorpje. Het slot brengt beide verhaallijnen samen. Raar, grappig, verbazingwekkend en prikkelend!

EN On the occasion of April Fool´s Day we’ll screen the unique, surprising and absurd comedy Symbol, by Japanese cult director Hitoshi Matsumoto (Big Man Japan). The film consists of two stories: a man awakes only to find himself in a large, completely white room with no doors or windows. The second story is about a Mexican wrestler as he prepares for a title fight in some tiny dusty little village. Ultimately the two story lines meet and culminate in great unpredictability. Weird, funny, astonishing & provoking!


Zondag 1 april, 19:00


SPECIAL

Atrabilious Experimental Film Festival
(dag 2)


NL
Voor de vierde keer zal het Amsterdam Experimental Film Fest Atrabilious plaatsvinden. Atrabilious heeft zich in korte tijd weten op te werpen als de voorhoede op het gebied van nieuwe alsmede bekende experimenteel filmmakers: een showcase van experimentele film-videokunst van ruim 16 internationale kunstenaars en ruim 70 korte films. Dit jaar met een focus op sociaal-politieke films. Meer info →

EN For the fourth time in a row the Amsterdam Experimental Film Fest Atrabilious will take place. In a short time, Atrabilious has managed to establish itself as a vanguard of both new and established experimental filmmakers: a showcase of experimental film-video art by over 16 international artists. During a period of two days, more than 70 short films will be shown, including unique, never shown before material specially curated for Atrabilious. A must see for any film-art lovers. This year with a focus on social-political films. More info →


Donderdag 5 april, 20:30
Vrijdag 6 april, 20:30

CONTEMPORARY

Computer Chess

Andrew Bujalski | 2013 | VS | 92'


NL
De experimentele komedie Computer Chess is een nauwkeurig gemaakte retrofilm waarin nostalgie op een geniale manier gebruikt wordt als spiegel voor het heden. De zwart-witfilm uit 2013 werd geheel opgenomen op ouderwetse videocamera’s en ziet er dan ook uit als een authentieke documentaire uit het begin van de jaren tachtig. De hilarische cultfilm volgt een groep verlegen nerds die jaarlijks hun computers samenbrengen zodat hun programma’s tegen elkaar kunnen schaken. Absurde situaties volgen elkaar in een rap tempo op en zetten de toeschouwer onverwachts op een pad van cybernetische en psychedelische exploratie.

EN The experimental comedy Computer Chess is a meticulously crafted film project, in which nostalgia is brilliantly used as a mirror for the present. The 2013 black-and-white-film was completely taped with old-fashioned video-recorders and looks like an authentic documentary from the early eighties. The hilarious cult film follows a group of shy nerds who bring their computers together every year so their programmes can play chess against each other. Absurd situations follow each other quickly and unexpectedly put the observer on a path of cybernetic and psychedelic exploration.


Donderdag 12 april, 20:30
Vrijdag 13 april, 20:30

CONTEMPORARY

Moderation

Anja Kirschner | 2016 | GR/IT/EG/GB | 149'


NL
Anja Kirschners speelfilmdebuut Moderation laat zien hoe een horrorfilm tot stand komt. De film, die zich afspeelt in Egypte, Griekenland en Italië, draait om een vrouwelijke horrorregisseur en een scenarioschrijver wiens laatste samenwerking wordt achtervolgd door gevechten met het 'ruwe materiaal' en de escalatie van tegenstrijdige verlangens. Geconfronteerd met het uiteenvallen van hun project, raakt de regisseur steeds meer betrokken bij gesprekken met de acteurs die ze heeft gecast, die reflecteren op de manier waarop horror de affectieve en materiële realiteit van hun leven op en buiten het scherm doorkruist.
EN
Anja Kirschner’s feature debut Moderation is a study of how a horror film comes about. The film, set in Egypt, Greece and Italy, revolves around a female horror director and a screenwriter whose latest collaboration is haunted by encounters with its ‘raw material’ and the escalation of conflicting desires. Faced with the disintegration of their project, the director becomes more and more drawn into conversations with the actors she has cast, which reflect on the way horror traverses the affective and material realities of their lives on and off screen.


Woensdag 18 april, 20:30

DOCU

The Last Pig

Allison Argo | 2017 | VS | 52'


NL
In de impressionistische documentaire The Last Pig van Allison Argo volgen we Bob Comis in zijn laatste jaar als biologische varkensboer. De film is een meditatief portret van een man en zijn varkens, waarin medeleven, gelijkheid en de waarde van het leven centraal staat. Het laat je realiseren wat het betekent om bewust te zijn van de macht over het leven en dood van andere levende wezens. Deze vertoning is in samenwerking met Varkens in Nood.

EN The impressionistic documentary The Last Pig by Allison Argo follows Bob Comis in his last year as ethical pig farmer. The film is a meditative portrait of a man and his pigs, in which compassion, equality and the value of life play a central role. It brings a realisation of what it means to be a sentient being with the power of life and death over other living creatures. This screening is a collaboration with Varkens in Nood.


Donderdag 19 april, 20:30
Vrijdag 20 april, 20:30


CLASSIC

Paul Chevrolet en de Ultieme Hallucinatie

Pim de la Parra | 1985 | Nederland | 108' | no subtitles


NL
Heb jij wel eens een film noir gezien die zich afspeelt in het Amsterdam van de jaren tachtig? Met scènes die aanvoelen als een mix van de kluchten van Ernst Lubitsch en de broederliefdes in John Woo's films is Paul Chevrolet en de Ultieme Hallucinatie bestuift met een vleugje hollandse humor en spanning: genieten geblazen. Nee echt, deze film is best sjiek, met personages die elkaar proberen te verleiden terwijl er Hennessy wordt gezopen tijdens meerdere bloterijen en er tenminste 1 "godverfuck" in je smoel wordt gesmeten. Schrijversboeffie Peter Faber dompelt zich onder in de hoerenwereld ter inspiratie.


Het is heerlijk om ons Pistolen Paultje te zien racefietsen op de grachten in het braakliggende centrum, doortuffend in ouwe trams, kletsend met z'n verveelde dochter in Artis, en op jacht zijnde naar Boy Pappa alias Big Boy B (Eddie Constantine in een kleine rol). En die kapsels. WOW. Zo zorgeloos spannend met een knipoog als het hierin wordt vertoond, worden films niet meer gemaakt, en zeker niet in Amsterdam.

Geregisseerd door Pim de la Parra en geproduceerd door Ruud den Drijver & Lea Wongsoredjo. Met fenomenaal monocolor camerawerk van Frans Bromet en een geweldige musical score van Lodewijk de Boer. Komt dat zien!

EN Have you ever seen a Film Noir in the Amsterdam of the 80s? With scenes that feel like a mix of Ernst Lubitsch’s romantic antics and the brotherly loves in John Woo’s bullet-drenched films, Paul Chevrolet and the Ultimate Hallucination is pollinated with a dash of Dutch humour and over-excitement: delightful. Truly, this film is pretty chique, with characters that try to seduce each other sipping on Hennessy during naked get-togethers and with at least one “goddammitfuck” thrown in your face.

It’s a joy to see our wannabe gunslinger/writer Peter Faber dip his toes into the world of prostitution for inspiration, see him racing his bike over the canals in the broken-open city centre, hanging out in old trams, chatting with his totally bored daughter in the zoo of Artis, and hunting Boy Pappa a.k.a. Big Boy B (Eddie Constantine in a small role). And those haircuts. WOW. So casually tense as it’s portrayed here, films just aren’t made anymore, especially not in Amsterdam.

Directed by Pim de la Parra and produced by Ruud den Drijver & Lea Wongsoredjo. With phenomenal monocolor camerawork by Frans Bromet and a great musical score by Lodewijk de Boer. Come and see!


Zaterdag 21 april, 20:00

SPECIAL

Atrabilious Experimental Film Festival REDUX


NL
Vanwege een technische storing konden we op zondag 1 april helaas niet het gehele programma vertonen. Vandaar komt Atrabilious op 21 april terug met een aangepast programma: 35 korte films in 2,5 uur tijd. Eerdere bezoekers van het festival kunnen deze dag gratis bezoeken, maar nieuwe geïnteresseerden zijn vanzelfsprekend ook meer dan welkom. Let's get experimental! Meer info →

EN Unfortunately, due to technical problems we were unable to show the entire program on Sunday, April 1st. That is why Atrabilious returns on 21 April with an adapted program: 35 short films in 2.5 hours. Visitors who had to miss out due to the technical problems can attend the screening for free, newly piqued interest is very much welcome to indulge as well for a small fee. Let's get experimental! More info →


Woensdag 25 mei, 21:00

SPECIAL

RietveldTV's Approximately Ten Tour

#7 Mailbox by Harmen Liemburg


While being a graphic design student at the Rietveld Academie during the second half of the nineties, Harmen Liemburg started to collect gallery invitations, seasonal greetings and other printed ephemera he received through postal mail. Combined, these objects offer a myriad of moods, textures and patterns that have strongly influenced his own work. Although nothing can beat digital communication in terms of speed and reach, throughout the years his fondness for sending and receiving small printed objects stayed very much alive. Be it very slowly, The collection is still growing. From 2010-2015, Harmen ran the silkscreen workshop of the Rietveld Academie. For more information on Liemburgs work: www.harmenliemburg.nl.

The premiere of Mailbox is followed by a viewing of Graphic Means - A History of Graphic Design Production (Documentary film, Briar Levit, 2017). Graphic Means is a journey through the transformative Mad Men-era of pre-digital design production to the advent of the desktop computer. Up until just over 30 years ago, when the desktop computer debuted, the whole design production process was have been done primarily by hand, and with the aid of analogue machines. The documentary explores the methods, tools, and evolving social roles that gave rise to the graphic design industry as we know it today.
See for more information: www.graphicmeans.com.

Tickets are 3 euros or without charges upon flashing your Rietveld Society Button. The programme is also free for We Are Public-members.


Donderdag 26 april, 20:30
Zaterdag 28 april, 20:30


CLASSIC

Family Viewing

Atom Egoyan | 1987 | Canada | 86'


NL
Een film die voort lijkt te bouwen op de films van David Lynch. Zowel in zijn gebruik van ‘film in film’, als in de het plot van goede bedoelingen gevangen in een wereld van hopeloze corruptie. Van ontdekt dat zijn vader Stan oude home-video's hergebruikt om zijn perversie vast te leggen. Hij besluit de banden voor lege exemplaren te wisselen. Van brengt deze oude herinneringen naar Armen (Van's grootmoeder). Stan zit thuis en kijkt naar de videobanden.

EN Something of what could be something of Lynch but takes things further. Both in its usage of the moving image within the film (film in film) as in the obscenity of the plot occurring in this epic of the good hearted contained within the world of the hopelessly corrupted. Van discovers that his father Stan reuses old home videos to capture his perversion. Van decides to change the tapes for empty ones. Van brings these old memories to Armen (Van's grandmother). Stan, sitting at home looks at the videotapes.



Toegang 5 euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren is niet mogelijk. Kaartjes kunnen vanaf een half uur voor aanvang aan de bar gekocht worden.

Entrance 5 euro, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

It's no longer possible to make reservations. Tickets can be bought at the bar, half an hour before the film starts.