December


Snuisterijen als feestdagen doet Cavia niet aan. De orde van de dag is ook in december waar het om gaat: het vrouwelijk orgasme, de ontwikkeling van computersystemen in onze maatschappij aldus Adam Curtis, de schimmigheid achter het vermeende 'counterterrorism' en Giallo: prachtig gestyleerde Italiaanse horror. Oké, toegegeven, dat laatste is wat minder alledaags, maar zeker niet minder de moeite waard. Laat ook in december lichaam en geest verwarmen bij Cavia!


Donderdag 30 november, 20:30
Vrijdag 1 december, 20:30


#CONTEMPORARY

Me and You and Everyone We Know

Miranda July | VS/GB | 2005 | 91' | 35mm

NL “Pooping back and forth forever”, een bizarre zin die de annalen van de filmgeschiedenis is ingegaan dankzij de film Me and You and Everyone We Know. Deze zeer unieke romantische komedie is de debuutfilm van Amerikaanse videokunstenaar Miranda July, met haarzelf in de hoofdrol. De film gaat over verschillende eenzame mensen die wanhopig op zoek zijn naar een emotionele connectie van welke vorm dan ook. Wordt vertoond op 35mm!

EN “Pooping back and forth forever”, a bizarre line that has gone into the annals of film history thanks to the film Me and You and Everyone We Know. This very unique romantic comedy is the directorial debut of American video artist Miranda July, featuring herself in the lead. The film shows various lonely people desperately looking for any kind of emotional connection. Shown from 35mm!


Donderdag 7 + vrijdag 8 december, 20:30
#CONTEMPORARY

The Feels

Jenée LaMarque | 2017 | VS | 90'

NL The Feels is een nieuwe luchtige romantische komedie over het vrouwelijk orgasme. Een groep vrouwen (en één man) brengt ter voorbereiding van een aankomend lesbisch huwelijk een weekend met elkaar door en doet opvallende ontdekkingen over elkaar. Het keerpunt komt wanneer één van de vriendinnen terloops vertelt nog nooit een orgasme gehad te hebben. Vanaf dat moment is het zelden besproken vrouwelijk orgasme het centrale punt van discussie. De film is een project van vrouwen voor vrouwen: tachtig procent van de cast en zeventig procent van de crew identificeert zichzelf als vrouw. Met de vaak hilarische discussie tussen de vrouwen wil de film op een ongecompliceerde manier het taboe over het vrouwelijk orgasme doorbreken en het op een vrolijke manier bespreekbaar maken.


EN The Feels is a new breezy romantic comedy about the female orgasm. A group of women (and one man) gather to spend a weekend together during the preparation for an upcoming lesbian wedding and makes some remarkable discoveries about each other. The turning point arrives when one of the women casually mentions never to have had an orgasm. From this moment on the rarely talked about female orgasm becomes the central point of discussion. The film is a project by women for women: eighty percent of the cast and seventy percent of the crew identifies as a woman. With the often hilarious banter between women the film wants to break the taboo of the female orgasm in an uncomplicated way and make it a lighthearted subject of discussion.


Zaterdag 9 december, 19:00
#DOCU

All Watched Over by Machines of Loving Grace

Adam Curtis | GB | 2011 | 180'

NL Britse filmmaker Adam Curtis is, in linkse cirkels, één van de meest bewonderde denkers van onze tijd. Met zijn unieke toegang tot het BBC-archief creëert hij diepgaande betogen, beargumenteerd met psychoanalyse, filosofie en mediatheorie, waarin onze huidige politieke en economische problematiek tot in zijn essentie wordt uitgeplozen.

In de driedelige documentaire All Watched Over by Machines of Loving Grace kijkt Curtis naar de ontwikkeling van computers en de gevolgen van deze systemen op ons politieke en economische landschap. Zo onderzoekt hij de invloed van het gedachtengoed van conservatieve schrijver Ayn Rand op de financiële markt, gaat hij in op de toepassing van ecologische theorieën op computerwetenschappen, en kijkt hij naar de toepassing van evolutietheorie op het creëren van rassenonderscheid in Afrika.


EN British filmmaker Adam Curtis is, in leftwing circles, one of the most admired thinkers of our time. With unique access to the BBC-archive he creates profound polemics argued with psychoanalysis, philosophy and media theory, that dissect the essence of the political and economic problems of our time.

In the three-part documentary All Watched Over by Machines of Loving Grace Curtis looks a the development of computers and the influence of these systems on our political and economic landscape. He researches the legacy of conservative writer Ayn Rand on the financial market, investigates the application of ecological theories on computer sciences and looks at the use of evolutionary theory in the creation of racial divide in Africa.


19:00 - 20:00 deel 1
20:30 - 21:30 deel 2
22:00 - 23:00 deel 3


Donderdag 14 + vrijdag 15 december, 20:30
#DOCU

(T)ERROR

Lyric R. Cabral & David Felix Sutcliffe | VS | 2015 | 84'

NL Schaduwrijke kijk in de keuken van terrorismebestrijding. Gefilmd vanuit het perspectief van Shariff, een 63-jarige Black Panthers-revolutionary die als informant infiltreert en informatie doorspeelt aan de autoriteiten. Koelbloedige tactieken en troebele beweegredenen worden behandeld naarmate de infiltratie toeneemt. Spannend, onthullend en controversieel, werpt (T)ERROR licht op de fragiele relatie tussen het individu en de controlestaat in de moderne wereld. Wie houdt de kijkers in de gaten?

EN Shadowy peak into the kitchen of a counterterrorism operation. Filmed from the perspective of Shariff, a 63-year-old Black Panthers revolutionary turned informant, viewers get an unfettered glimpse of the government’s counterterrorism tactics and the murky justifications behind them. Taut, stark and controversial, (T)ERROR illuminates the fragile relationships between individual and surveillance state in the modern world, and asks: who is watching the watchers?


Woensdag 20 december, 21:00
SPECIAL

RietveldTV's Approximately Ten Tour

#3: Threefold by Katja Mater

EN Threefold explores the making of a drawing in an approximate spiral with itself. A film creating a new space by resonating between its own past, presence and future. Katja Mater’s practice focuses on the parameters of photography and film from a meta-perspective, interested in revealing a different or alternative (experience of) reality Mater mediates between time, space, perception and our understanding of them, she records events that simultaneously can and cannot be – holding midway between information and interpretation.

Entrance: 3 euro
Free with your Rietveld Society button.


Donderdag 28 december, 20:30
Zaterdag 30 december, 20:30


#CLASSIC

Tenebrae

Dario Argento | 1982 | Italië | 101'

NL Als gezellige kerstfilm biedt Filmhuis Cavia Tenebrea, vernoemd naar een religieuze dienst in de Katholieke kerk. Dit is dan ook waar het kerstthema ophoudt want dit is een heerlijk bloederige horrorfilm van niemand minder dan maestro Dario Argento. De film gaat over de Amerikaanse schrijver Peter Neal die in Rome wordt gestalkt door een boekliefhebbende seriemoordenaar. Let vooral op de zeer dansbare en ijzersterke soundtrack van Goblin die Justice-liefhebbers bekend in de oren zal klinken. Tenebrae was een inspiratiebron voor de plot van Basic Instinct en horror-parodie Scary Movie.

EN As a cosy christmas flick Filmhuis Cavia has chosen Tenebrae, a film named after a religious service in the Catholic church. This is where the Christmas theme ends because this is a wonderfully bloody horror movie by none other than maestro Dario Argento. The film tells the story of the American writer Peter Neal in Rome, who is stalked by a book-loving serial killer. Pay special attention to the gloriously funky soundtrack by Goblin that might sound familiar to the Justice fans amongst you.



Toegang 5,- euro, tenzij anders vermeld. We accepteren ook de Cinevillepas.
Reserveren kan via e-mail. Graag de naam en de datum van de voorstelling in de onderwerpregel vermelden.

Entrance 5,- euro, unless stated otherwise. We also accept the Cineville card.

Reservations can be made via e-mail. Please state the name and date of the film in the subject line.